چهارشنبه, 26 آذر 1404
مشروح خبر :: از راه‌اندازی پایلوت سامانه فوریت‌های اداری تا پاسخ برخط به استعلام حریم رودخانه‌ها

عملکرد دفتر بازرسی مدیریت منابع آب ایران تشریح شد:

از راه‌اندازی پایلوت سامانه فوریت‌های اداری تا پاسخ برخط به استعلام حریم رودخانه‌ها

مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی شرکت مدیریت منابع آب ایران از اجرای پایلوت سامانه فوریت‌های اداری در البرز، تهران و قزوین خبر داد و گفت: با راه‌اندازی خدمات استعلام و تعیین حریم و بستر رودخانه‌ها، پاسخگویی برخط این سامانه تا چند ماه آینده آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار شبکه خبری آب ایران، نشست "هم‌اندیشی روسا و کارشناسان گروه بازرسی و مدیریت عملکرد بخش آب کشور" با حضور معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، بازرس کل نیرو و ارتباطات سازمان بازرسی کل کشور، مدیرکل دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد وزارت نیرو، رئیس امور مدیریت عملکرد سازمان اداری و استخدامی کشور و رئیس گروه مدیریت عملکرد دستگاه‌های زیربنایی و توسعه زیرساخت و ارزیاب وزارت نیرو و زیرمجموعه‌های وزارتخانه به میزبان شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد. 

یاسر فرخ، مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی شرکت مدیریت منابع آب ایران، در آغاز این نشست، با تأکید بر اهمیت مسئولیت خطیر این مجموعه، به برگزاری جلسات کارشناسی متعدد در دفتر بازرسی شرکت اشاره کرد و افزود: در راستای تحقق وظایف دفتر بازرسی، با بهره‌گیری از توانمندی‌ها، تخصص و تجارب همکاران صنعت آب کشور، رؤسای گروه‌ها و کارشناسان دفاتر استانی را در قالب سه کارگروه تخصصی سازمان‌دهی کردیم تا بیش از پیش از ظرفیت‌های موجود در استان‌ها استفاده شود.

فرخ ادامه داد: این سه کارگروه شامل «بازرسی و پاسخگویی به شکایات»، «ارزیابی عملکرد و شفافیت» و «سلامت اداری، صیانت از حقوق مردم و تعارض منافع» است که دبیری این کارگروه‌ها نیز به استان‌ها واگذار شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز نخستین جلسه این کارگروه‌ها برگزار می‌شود و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، جلسات به‌صورت منظم ماهانه با هدف بررسی مسائل و ارائه راهکارهای بهبود عملکرد برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به محورهای عملکرد این دفتر گفت: پاسخگویی به مسائل مردمی از طریق سامانه ارتباط مردم و دولت، مکاتبات سازمان بازرسی کل کشور، ملاقات‌های چهره‌به‌چهره مدیران عامل، جشنواره شهید رجایی، جشنواره شفافیت و سلامت اداری و همچنین گزارش‌های موضوع ماده ۲۵ قانون سلامت اداری از جمله سرفصل‌های اصلی فعالیت این دفتر است.

وی افزود: در این بازه زمانی، ۳۳ هزار و ۷۷۰ شکایت و گزارش ثبت شده که ۲۳ هزار و ۷۷۰ مورد آن در شرکت‌های استانی پاسخ داده شده است. از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا آذرماه ۱۴۰۴، ۶ هزار و ۵۳ مورد شکایت ثبت شده که ۵ هزار و ۶۵۱ مورد در استان‌ها و ۴۰۲ مورد در شرکت مدیریت منابع آب ایران رسیدگی شده است. همچنین بیش از یک سال گذشته، یک‌هزار و ۳۶۹ جلسه ملاقات مردمی با مدیران عامل برگزار شده که در مجموع ۹ هزار و ۴۰۱ نفر در این ملاقات‌ها حضور داشته‌اند.

فرخ با اشاره به گزارش‌های واصله از سازمان بازرسی کل کشور گفت: ۱۲۳ گزارش دریافت شده که به ۱۰۳ مورد آن پاسخ داده شده و ۲۰ گزارش نیز در دست بررسی است. این گزارش‌ها عمدتاً مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، قم، کردستان، کرمانشاه و لرستان، شرکت توسعه آب و نیروی ایران و شرکت مدیریت منابع آب ۸۶ گزارش دریافت کرده است.

مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره نتایج جشنواره شهید رجایی گفت: این شرکت در پنج دوره متوالی در جشنواره شهید رجایی، در سطح «خوب» قرار گرفت و از مجموع هزار امتیاز، ۶۹۶ امتیاز در شاخص‌های اختصاصی و ۸۱۹ امتیاز در شاخص‌های عمومی کسب کرد. از میان ۳۶ شاخص عمومی و ۱۲ شاخص اختصاصی، ۱۵ استان حائز رتبه خوب و ۱۵ استان نیز حائز رتبه متوسط شدند. نتیجه شرکت آب منطقه‌ای ایلام نیز هنوز اعلام نشده است. 

فرخ در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات حوزه سلامت اداری و مقابله با فساد اشاره کرد و گفت: برگزاری مستمر کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم، ابلاغ برنامه عملیاتی سالانه به شرکت‌های زیرمجموعه، برگزاری ۱۲۰ ساعت دوره‌ آموزشی عمومی و تخصصی، پیگیری منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی و نظارت بر عملکرد بازرسان از جمله اقدامات انجام‌شده است.

وی افزود: یکی از مصادیق فساد شناسایی‌شده در سال ۱۴۰۴، موضوع شارژ کارت‌های هوشمند کنترل چاه‌های آب بود که امکان شارژ از راه دور و خارج از چارچوب را فراهم می‌کرد. این موضوع با همکاری دفتر توسعه نظام‌های فنی، بهره‌برداری و دیسپاچینگ برق‌آبی شرکت مدیریت منابع آب، بررسی و به‌عنوان مصداق فساد اعلام شد و مقرر شد شارژ کارت‌ها صرفاً توسط کارت اصلی، در داخل شرکت و توسط افراد مشخص انجام شود.

مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه تعارض منافع نیز گفت: ابلاغ برنامه عملیاتی مدیریت تعارض منافع، تدوین دستورالعمل اختصاصی در اسناد و قراردادها، برگزاری دوره‌های آموزشی، طراحی فرم خوداظهاری تعارض منافع در سامانه اتوماسیون اداری، تدوین مصادیق تعارض منافع از جمله دریافت هدایا، ارتباطات نامتعارف و استفاده از خودرو برای ذی‌نفعان، از جمله اقدامات صورت‌گرفته است.

وی همچنین به اصلاح ترکیب برخی کمیسیون‌ها اشاره کرد و گفت: در برخی استان‌ها، عضویت مدیر دفتر رودخانه‌ها و سواحل در کمیسیون بستر رودخانه‌ها به‌عنوان مصداق تعارض منافع شناسایی و مقرر شد این افراد جایگزین شوند.

فرخ در پایان با اشاره به راه‌اندازی سامانه فوریت‌های اداری در استان‌های البرز، تهران و قزوین به‌صورت پایلوت و همچنین پیگیری راه‌اندازی پنجره واحد زمین گفت: دو خدمت اصلی در سامانه پنجره واحد، شامل استعلام و تعیین حریم و بستر رودخانه‌هاست که با همکاری پیمانکار در حال اجراست که امیدواریم تا چند ماه آینده راه‌اندازی شود تا پاسخگویی به‌صورت برخط انجام شود. تا تکمیل سامانه نیز پاسخگویی به‌صورت دستی و سنتی ادامه دارد.

مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: امیدواریم با تعامل سازنده، تبادل دیدگاه‌ها و هم‌افزایی کارشناسی، بتوانیم گام‌های مؤثری در جهت بهبود عملکرد، صیانت از منابع حیاتی آب و تحقق اهداف سازمانی برداریم.

گفتنی است در این نشست، احکام دبیران کارگروه‌های استانی اهدا شد. 

کد خبر: 91047
  تاریخ خبر : 1404/09/26
  آخرین به‌روزرسانی : 1404/09/26
 معصومه خداوردیان
 29