یکشنبه, 11 آبان 1404
مشروح خبر :: بازی آبخوان؛ ابزار آموزشی و شبیه‌ساز تصمیم‌گیری در مدیریت منابع آب

رئیس گروه نظارت و توسعه حکمرانی آب شرکت مدیریت منابع آب ایران مطرح کرد:

بازی آبخوان؛ ابزار آموزشی و شبیه‌ساز تصمیم‌گیری در مدیریت منابع آب

رئیس گروه نظارت و توسعه حکمرانی آب شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: بازی آبخوان به عنوان یک ابزار آموزشی و شبیه‌سازی در مدیریت و حکمرانی منابع آب طراحی شده و به دنبال جمع‌آوری بازخوردها، پیشنهادات و نیازهای کارشناسان برای توسعه بازی‌های جدیدتر در شرکت مدیریت منابع آب است.

به گزارش خبرنگار شبکه خبری آب ایران، کارگاه «بازی آبخوان؛ ابزار آموزشی و شبیه‌ساز تصمیم‌گیری در مدیریت منابع آب» صبح امروز با حضور جمعی از کارشناسان و مدیران بخش آب و تیمی از دانشگاه تربیت مدرس در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد.

محمد حب‌وطن رئیس گروه نظارت و توسعه حکمرانی آب دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران در آغاز این کارگاه به اهمیت استفاده از «بازی‌های جدی» به عنوان ابزاری برای همکاری و حل تعارضات بر سر تقسیم منابع، برداشت از منابع آب، تعارضات بین سازمانی و بهبود حکمرانی آب اشاره کرد.

وی سپس توضیح کوتاهی را در معرفی بازی آبخوان که توسط تیمی از دانشگاه تربیت مدرس (آقایان علی باقری و علی حیدری حبش) توسعه داده شده است ارائه داد.

حب‌وطن اظهار کرد: بازی آبخوان به عنوان یک ابزار آموزشی و شبیه‌سازی در مدیریت و حکمرانی منابع آب طراحی شده است. هدف اصلی این کارگاه، اجرای این بازی توسط کارشناسان شرکت مدیریت منابع آب و جمع‌آوری بازخوردها، پیشنهادات و نیازهای آ‌ن‌ها برای استفاده در توسعه بازی‌های جدیدتر در شرکت مدیریت منابع آب است.

پس از آن علی باقری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به معرفی بازی‌های جدی در حوزه‌های مختلف پرداخت و تصریح کرد: بازی‌های جدی، هرچند شامل عناصر سرگرمی هستند اما هدفی فراتر از سرگرمی دارند و می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند آموزش، نظامی، پزشکی و مدیریت منابع طبیعی مورد استفاده قرار گیرند. این بازی‌ها معمولاً در شرایط زمانی و مکانی مشخصی اجرا می‌شوند و امکان شبیه‌سازی رفتارها و تصمیمات را فراهم می‌کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های این بازی، توضیح داد: بازی آبخوان به عنوان یک شبیه‌ساز سیاست‌گذاری در آب زیرزمینی معرفی می‌شود. این بازی به بازیکنان اجازه می‌دهد تا در شرایط تصمیم‌گیری چندعامله و چندمعیاره با یکدیگر رقابت کنند. هر بازیکن باید تصمیمات خود را با توجه به وضعیت آبخوان و رفتار سایر بازیکنان اتخاذ کند. این بازی شامل خرید و فروش زمین‌های کشاورزی و محصولات مختلف است و بازیکنان باید در مورد کشت و مدیریت منابع آبی در اختیار خود تصمیم‌گیری کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت تعاملات میان بازیکنان در این بازی، افزود: در این بازی، تعاملات بین بازیکنان و تأثیرات متقابل آن‌ها بر یکدیگر بسیار مهم است. بازیکنان باید در مذاکره با یکدیگر و اتخاذ تصمیمات جمعی دقت کنند، زیرا رفتار هر یک از آنها می‌تواند بر سرنوشت دیگران تأثیر بگذارد. این بازی به نوعی آزمایشگاهی برای بررسی تأثیرات تصمیمات در حوزه آب زیرزمینی است و به بازیکنان آموزش می‌دهد که چگونه در شرایط عدم قطعیت عمل کنند.

وی در تشریح قوانین و شرایط این بازی، خاطرنشان کرد: در این بازی، قواعد و شرایط مختلفی وجود دارد که می‌تواند قبل از شروع بازی تعیین شود، مانند مدت زمان بازی، تعداد بازیکنان و شرایط اولیه آبخوان. هدف اصلی بازی معمولاً حداکثرسازی درآمد است، اما می‌توان توابع هدف دیگری را نیز امتحان کرد، مانند افزایش بهره‌وری، و حفاظت از آبخوان. این بازی به بازیکنان کمک می‌کند تا با شرایط مختلف تصمیم‌گیری آشنا شوند و تأثیرات رفتارهای خود را در یک محیط شبیه‌سازی‌شده مشاهده کنند.

گفتنی است، در بخش دوم و اصلی کارگاه، بازی آبخوان به صورت عملی با تسهیلگری تیم دانشگاه تربیت مدرس و با بازیگری کارشناسان شرکت مدیریت منابع آب در قالب ۶ تیم ۴ نفره به اجرا گذاشته شد و پس از حدود ۲ ساعت بازی، در نهایت نظرات و نکات مطرح شده از سوی بازیکنان جمع‌آوری شد.

کد خبر: 80431
  تاریخ خبر : 1403/12/15
  آخرین به‌روزرسانی : 1403/12/15
 زهرا بقولی‌زاده
 338