پنجشنبه, 8 آذر 1403
مشروح خبر :: اطلاع‌رسانی دستاوردها و مقابله با امپراطوری رسانه‌ای دشمن؛ دو مسئولیت مهم روابط‌عمومی‌ها/ رسانه‌؛ مهمترین رکن مدیریت مصرف آب

وزیر نیرو مطرح کرد:

اطلاع‌رسانی دستاوردها و مقابله با امپراطوری رسانه‌ای دشمن؛ دو مسئولیت مهم روابط‌عمومی‌ها/ رسانه‌؛ مهمترین رکن مدیریت مصرف آب

علی اکبر محرابیان با حضور در دومین جشنواره ارزیابی روابط عمومی‌های صنعت آب و برق گفت: در دو سال گذشته به رغم رخداد حوادثی در کشور، ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا از لحاظ حادثه خیزی نیز نبوده است اما دشمن با امپراتوری رسانه‌ای خود افکار عمومی را در اقصی نقاط کشور تحت تاثیر قرار می‌دهد، لذا این روند منجر به افزایش حساسیت فعالیت روابط عمومی‌ها شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه خبری آب ایران، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در دومین جشنواره ارزیابی روابط عمومی‌های صنعت آب و برق اظهار داشت: با شرایطی که در آن به سر می‌بریم و تلاش دشمن برای خنثی‌سازی کل خدمات کشور، مردم، دولت و نظام، کار روابط‌عمومی‌‌ها بسیار دشوار است. 

وی استراتژی دشمن را کوچک و بی‌اثر نشان دادن مجموعه خدمات، تلاش‌ها و افتخارات کشور و از سوی دیگر بزرگنمایی نواقص دانست و گفت: ما فراز و نشیب‌های زیادی در کشور داشته‌ایم که استراتژی‌های اطلاع‌رسانی را دچار تغییر کرده است.

محرابیان ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی کشور وابسته‌ای مانند ایران باید مسیر توسعه را با سرعت طی می‌کرد چرا که در حوزه‌ای همچون آب و برق در علم، فناوری و مهندسی به طور کامل وابسته بودیم. به طور مثال در برق و حوزه نیروگاهی مهم‌ترین کاری که می‌توانستیم انجام دهیم تعویض روغن ترانس بود یعنی تکنسین ایرانی یا اجازه این کار را نداشت و یا علم و دانش آن را. 

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اما اکنون با پیشرفت‌های حاصل شده، ایران به یکی از ۴-۵ کشور شاخص دنیا در حوزه برق و احداثات نیروگاهی و شبکه و خطوط انتقال تبدیل شده و مهم‌ترین صادرات کشور در بخش خدمات فنی و مهندسی مربوط به حوزه آب و برق است.

محرابیان بیان داشت: اکنون مشاوران و مهندسانی در جمهوری اسلامی داریم که همزمان با ۶۰ کشور جهان کار می‌کند و در بسیاری از صنایع نیز اینگونه است. 

وی ادامه داد: وقتی جمهوری اسلامی در بخش‌های مختلف رشد کرد، دشمن تلاش کرد تا این دستاوردها را پنهان کرده و بگوید که پیشرفت‌ها کار مهندسان ایرانی نیست بلکه کار خارجی‌هاست اما افزایش پیشرفت‌ها امروز دیگر قابل کتمان نیست؛ بنابراین دشمن تلاش می‌کند تا اصل خدماتی همچون احداث نیروگاه برق یا سدسازی را در اذهان مردم زیر سوال ببرد و آن را به یک ضد ارزش و ضد پیشرفت تبدیل کند.

وی افزود: در نقطه مقابل نیز تلاش می‌کند تا نارسایی‌ها را بزرگنمایی کند یعنی اگر در دو روستای کوچک، مردم دچار قطع برق شوند به گونه‌ای عمل می‌کند که گویا کل کشور آب و برق ندارد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: این در حالی است که در دو سال گذشته با وجود مسائل رخ داده در کشور، ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا نیز نبوده است و در عوض آمریکا همواره جزو ۵ کشوری است که بالاترین حوادث را دارد. مثلاً در یک حادثه یک میلیون مشترک با قطع برق روبرو شدند و یا ۷۰۰ هزار مشترک معادل یک شهر ۴-۵ میلیونی بیش از ۱۰ روز قطع برق نداشتند اما این حوادث رسانه‌ای نشده است و کسی از آنها مطلع نیست.

دستاوردها و مقابله با استراتژی دشمن را وظیفه مهم روابط عمومی‌ها خواند

وزیر نیرو، دستاوردها و مقابله با استراتژی دشمن را وظیفه مهم روابط عمومی‌ها خواند و تأکید کرد: ما با دشمنی روبرو هستیم که با امپراتوری رسانه‌ای خود افکار عمومی را در اقصی نقاط کشور تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین کار روابط عمومی‌ها بسیار حساس است.

محرابیان خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تا مدیریت مصرف همزمان با مصرف در دو حوزه توزیع و مصرف انجام شود و مهم‌ترین رکن مدیریت مصرف رسانه است تا با فراهم کردن امکان مدیریت و ابزار آن برای مصرف‌کننده، مانع از نگرانی مردم شود.

وزیر نیرو نقطه اوج پیشرفت صنعت آب و برق را ارائه بالاترین خدمات با کمترین میزان تولید خواند و گفت: روابط عمومی‌ها باید بدانند که چگونه این اطلاع رسانی صورت گیرد تا مصرف، مدیریت و کنترل شود.

رشد تولید محتوا توسط روابط عمومی‌ها قابل دفاع است

وی با تشکر از مجموعه اقدامات روابط عمومی‌های صنعت آب و برق بیان داشت: در گزارش‌های ارسال شده، رشد تولید محتوا توسط روابط عمومی‌ها کاملاً محسوس و قابل دفاع است اما با حد مطلوب فاصله داریم چرا که فضای رسانه محدود است. اگر همکاران بتوانند این فضای محدود را با محتوای مناسب، استاندارد و با واقعیت‌ها پر کنند، زمینه برای تولید اخبار غیر واقعی کاهش یافته و صفر می‌شود.

وی با بیان اینکه در وزارت نیرو در جلسات ثابت به به ارزیابی عملکرد روابط عمومی‌ها می‌پردازم، گفت: تولید محتوا یک هنر و تخصص است. در وزارت نیرو تولید خبر دروغ و غلوآمیز ممنوع است بلکه باید خبرها واقعی و صحیح باشد.

محرابیان اضافه کرد: عملکرد روابط عمومی‌ها نشان می‌دهد که برخی شرکت‌ها تعداد اخبار بالا اما کیفیت محتوای ضعیفی دارند که نشانگر بی‌توجهی یا عدم استفاده از افراد متخصص است. اما در مقابل شرکت‌هایی هستند که محتواهای ارزشمندی تولید کردند. شرکت‌های دیگری نیز بودند که محتوای خوب و با کیفیت و با تعداد مناسب تولید کردند اما در امر انتشار ضعیف عمل کردند که لازم است به امر انتشار خبر توجه جدی شود؛ چرا که یک موضوع فوق العاده مهم است.

وزیر نیرو هم‌افزایی در تولید و توزیع اخبار را یک امر ضروری خواند و تأکید کرد: معرفی اقدامات خوب خودمان نباید موجب تضعیف عملکرد سایر دستگاه‌ها و بخش‌ها باشد.

محرابیان با اشاره به شرایط بارش‌های کشور که نسبت با نرمال فاصله زیادی دارد، گفت: این کم بارشی بر خدمات‌رسانی وزارت نیرو به مردم تاثیرگذار است؛ بنابراین اطلاع رسانی اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.

وی افزود: مدیریت مصرف یک امر ضروری است که همراهی مردم بر این اهمیت می‌افزاید. در این شرایط همکاران رسانه‌ای مهم‌ترین عنصر هستند، چرا که بدون ایجاد نگرانی برای مردم باید به آنها اطمینان دهند که خدمتگزاران آنها در وزارت نیرو در تلاش هستند که آب و برق به خوبی تأمین شود.

وزیر نیرو تأکید کرد: روابط عمومی‌ها حوزه کاری خود را با استفاده از آخرین فناوری‌ها و تجارب برای شرایط دشوار تجهیز کنند و اگر نیاز به همکاران متخصص دارند، نسبت به آن اقدام کنند  و مدیران عامل نیز نیروی مجرب و متخصص را برای روابط عمومی‌ها فراهم کنند تا بهترین خدمات خبری ارائه شده و با اطلاع رسانی خوب بتوانیم شرایط را مدیریت کرده تا کوچک‌ترین کمبودی احساس نشود.

وی اذعان کرد: در تمام استان‌ها با سیل عظیم پروژه‌هایی روبرو هستیم که در حال پیشرفت است و با تعداد زیادی از این پروژه‌هابه مرحله انتهایی رسیدند که لازم است در این زمینه اطلاع رسانی شود چرا که این اخبار مردم را به آینده امیدوار می‌کند و موجب رضایت آنها می‌شود.

کد خبر: 71586
  تاریخ خبر : 1402/11/03
  آخرین به‌روزرسانی : 1402/11/03
 علی پورخیری
 238