در ۱۵ سالگی طرح نجات آب؛
به گزارش خبرنگار شبکه خبری آب ایران، در بسیاری از نقاط دنیا از جمله کشور ما، آب به مسئلهای مهم و چالشی حیاتی تبدیل شده است.
حل این مسئله، چندان ساده نیست و نیاز به مجموعهای از اقدامات دارد. بخش مهمی از راهحل و البته نه تمام آن، این است که تک تک ما، تصویری درست از موضوع آب و ابعاد مختلف آن داشته، نقش پیدا و پنهان آن را در زندگیمان لمس کنیم و در ادامه، هر یک، سهم و نقش ویژه خود را برای کمک به حل این مسئله، در طول زندگی، ایفا کنیم.
طرح ملی دانشآموزی نجات آب ملقب به «داناب»، از چهارده سال پیش برای تحقق چنین هدفی در نظام آموزش رسمی کشور شکل گرفته و در یک مسیر پر فراز و نشیب، با همکاری جمعی از افراد متعهد و علاقهمند تا به امروز ادامه پیدا کرده است.
اولین بار طرح داناب، بر اساس مطالعات و پژوهشهای اجتماعی که نشان میداد مخاطب دانشآموز از مناسبترین مخاطبان برای آموزشهای آبی هستند، در استان خراسان رضوی تعریف شد و پس از موفقیت در فاز نخست در سال ۱۳۸۹، در ۶ استان، بهعنوان پایلوتهای ملی، توسعه پیدا کرد.
بر اساس ارزیابیهایی که اثربخشی و کارایی طرح را نشان میداد، این طرح از سال تحصیلی ۹۱-۱۳۹۰ تقریباً در تمام ۳۱ استان ایران تعریف میشود.
داناب برای دانشآموزان مقطع راهنمایی سابق یا متوسطه اول فعلی، تعریف شده است؛ نوجوانانی که از یک طرف، از دوران ابتدایی عبور کرده و درک بهتری از موضوعات انتزاعی مانند آب زیرزمینی دارند و از طرف دیگه هنوز به طور کامل درگیر موضوعاتی همچون کنکور و بازار کار و… نشدهاند.
قاعدتاً این گروه، تنها بخشی از جامعه نیستند که باید با آب و نجات آب آشنا شوند، اما یکی از بهترین و مستعدترین افراد جامعه هستند و این امیدواری وجود دارد که از طریق استمرار اجرای طرح داناب، در آینده نزدیک به نسلی آگاه، حساس و مسئولیتپذیر نسبت به آب، نزدیک شویم.
اقدامات استانی در راستای نجات آب
هر یک از استانهای کشور با توجه به شرایط و ظرفیت موجود، اقدام به برگزاری کارگاههای آموزشی، بازدید از منابع آبی استان مربوطه، تهیه و انتشار انواع انیمیشن، موشنگرافی، اینفوگرافی و سایر اطلاعات و محتوای تولیدی، اجرای پیشآزمون و پسآزمون از دانشآموزان جامعه هدف با تحلیل نتایج آزمونها انجام دادهاند تا علاوه بر اطلاعرسانی و فرهنگسازی در شیوههای حفاظت از منابع آب، مشارکت حداکثری جامعه دانشآموزی و فرهنگیان در سراسر کشور را جلب کنند.
بنابراین با در نظر گرفتن تجارب عملکرد سنوات اخیر استانها در اجرای این طرح، در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نیز برنامههای ویژهای توسط آموزش و پرورش و شرکت آب منطقهای هر استان پیشبینی شده است.
همچنین تحت تاثیر ارتباط تنگاتنگ بخش آب وزارت نیرو با آموزش و پرورش انتشار کتاب «انسان و محیط زیست» و اختصاص بخش اول به موضوع آب تحت عنوان «آب سرچشمه زندگی» بود که بخش آب کشور این کتاب را نیز در قالب یک پروژه آموزشی همچون داناب ادامه داد.
هر دانشآموز؛ یک منجی
در این راستا در استان کردستان، جامعه هدف برای آموزش بیش از ۷۰ هزار دانش آموز در نظر گرفته شده است؛ در استان یزد بیش از ۵۹ هزار دانش آموز در ۳۳۱ مدرسه از ۱۴ منطقه استان یزد در طرح داناب و ۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر از ۱۸۹ مدرسه در طرح سواد آبی شرکت کردند.
در خوزستان نیز قریب به ۶ هزار دانش آموز در مقطع تحصیلی متوسطه اول و دوم در قالب 30 مدرسه تحت پوشش آموزشهای این طرح قرار گرفتهاند.
همچنین در استان خراسان جنوبی نیز ۴۳ هزار دانشآموز دختر و پسر دورههای مختلف تحصیلی استان در طرح ملی دانشآموزی نجات آب «داناب» در سال تحصیلی جاری مشارکت داشتهاند و حدود ۴۱ هزار دانش آموز مقطع اول متوسطه در پیش آزمون طرح داناب این استان در ۴۵۰ مدرسه به صورت الکترونیکی شرکت کردند.
اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی نیز خبر از حضور ۳۲۰ هزار دانشآموز مقطع متوسطه اول در بیش از ۲۹۰۰ آموزشگاه این استان داده که این دانشآموزان، آموزههای طرح نجات آب را فرا میگیرند.
همچنین استان هرمزگان با دارا بودن ۳ هزار و ۵۰۰ مدرسه، ۴۳۰ هزار نفر دانشآموز در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل دارد که آموزشهای لازم در خصوص طرح سواد آبی را دریافت میکنند.
امضای تفاهمنامه میان شرکت آب منطقهای استان مرکزی و اداره کل آموزش و پرورش این استان زمینه مشارکت فعال ۶۳ هزار دانشآموز استان مرکزی را در این طرح فراهم کرد.
جمعیت ۱۱۳ هزار نفری دانشآموزان و ۱۳ هزار نفری معلمان فعال در استان ایلام نیز مخاطب طرح داناب در این استان به شمار میروند که بر ضرورت اصلاح رفتارها و بینشهای مصرف آب تأکید کردند. استان فارس نیز با حضور ۹۴۰ هزار نفری دانشآموزان نقش پررنگی در انتقال فرهنگ مصرف بهینه آب خواهد داشت.