سه‌شنبه, 2 تیر 1405
مشروح خبر :: کاهش بیش از ۲۵ درصدی بارندگی در استان مرکزی؛ ششمین سال خشکسالی زنگ خطر جدی برای منابع آبی را به صدا درآورده است

کاهش بیش از ۲۵ درصدی بارندگی در استان مرکزی؛ ششمین سال خشکسالی زنگ خطر جدی برای منابع آبی را به صدا درآورده است

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با اشاره به تداوم خشکسالی در استان مرکزی گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، میزان بارندگی در استان نسبت به متوسط بلندمدت بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته و این در حالی است که استان مرکزی وارد ششمین سال متوالی خشکسالی شده است ؛ شرایطی که ضرورت مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در استفاده از آب را بیش از هر زمان دیگری آشکار می‌کند.

به گزارش شبکه خبری آب ایران به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مرکزی، مجتبی مرادی با تشریح آخرین وضعیت بارندگی‌های استان اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۴) تا صبح دوم تیرماه ۱۴۰۵، مجموع بارندگی ثبت شده در استان مرکزی به ۲۰۳.۷ میلی‌متر رسیده است، در حالی که متوسط بلندمدت بارندگی استان در این بازه زمانی ۲۷۳.۱ میلی‌متر بوده است.

وی افزود: بر این اساس، میزان بارندگی استان مرکزی نسبت به شرایط نرمال و بلندمدت حدود ۲۵.۴۳ درصد کاهش داشته که نشان‌دهنده تداوم شرایط خشکسالی و فشار مضاعف بر منابع آب سطحی و زیرزمینی استان است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با اشاره به وضعیت حوضه‌های آبریز تأمین‌کننده آب استان تصریح کرد: در حوضه آبریز سد ساوه نیز میزان بارندگی نسبت به متوسط بلندمدت حدود ۲۳.۸۴ درصد کاهش یافته و در حوضه آبریز سد کمال صالح نیز کاهش بارندگی به حدود ۲۱ درصد رسیده است.

مرادی تأکید کرد: اگرچه بارش‌های مقطعی در برخی ماه‌های سال آبی جاری تا حدودی موجب بهبود شرایط شد، اما این بارندگی‌ها نتوانسته‌اند کسری‌های انباشته شده ناشی از چندین سال خشکسالی را جبران کنند و همچنان بخش قابل توجهی از منابع آبی استان تحت تأثیر کم‌بارشی‌های متوالی قرار دارند.

وی با بیان اینکه استان مرکزی اکنون ششمین سال پیاپی خشکسالی را تجربه می‌کند، خاطرنشان کرد: استمرار این شرایط، لزوم مدیریت مصرف آب در تمامی بخش‌ها به ویژه شرب، کشاورزی و صنعت را دوچندان کرده است و بدون مشارکت و همراهی مردم و بهره‌برداران، عبور از این شرایط دشوار خواهد بود.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در پایان از شهروندان خواست با رعایت الگوی مصرف، پرهیز از مصارف غیرضروری و توجه به ارزش آب به عنوان یک سرمایه ملی و بین‌نسلی، در حفظ پایداری منابع آبی استان مشارکت کنند و گفت: امروز صرفه‌جویی در مصرف آب یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای تأمین امنیت آبی استان در آینده است.

کد خبر: 112553
  تاریخ خبر : 1405/04/02
  آخرین به‌روزرسانی : 1405/04/02
 کمال آبادی
 18