مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقهای مرکزی با اشاره به تداوم خشکسالی در استان مرکزی گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، میزان بارندگی در استان نسبت به متوسط بلندمدت بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته و این در حالی است که استان مرکزی وارد ششمین سال متوالی خشکسالی شده است ؛ شرایطی که ضرورت مدیریت مصرف و صرفهجویی در استفاده از آب را بیش از هر زمان دیگری آشکار میکند.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای یزد با تشریح وضعیت بحرانی منابع آبی استان و کاهش ۲۵ درصدی بارندگیها، از الزام استان به کاهش ۶۰ میلیون مترمکعبی مصرف آب کشاورزی طبق برنامه هفتم توسعه خبر داد و نسبت به وضعیت وخیم سفرههای زیرزمینی و تشدید خطر فرونشست زمین هشدار داد.
مدیر اداره منابع آب شهرستانهای تفرش و آشتیان از اجرای مجموعهای از اقدامات حفاظتی و مدیریتی در راستای صیانت از منابع آب زیرزمینی و سطحی خبر داد و گفت: در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۵، ۱۱ حلقه چاه غیرمجاز در این دو شهرستان مسدود و ۷ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاههای مجاز نصب شده است.
دو ایستگاه پمپاژ برقی و دیزلی واقع در بخش مرکزی شهرستان آستانه اشرفیه با هدف تأمین پایدار آب مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه، تعمیر و تجهیز شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای کرمانشاه با تشریح وضعیت منابع آبی استان و پیامدهای برداشت بیرویه از آبهای زیرزمینی، بر ضرورت اجرای دقیق تکالیف قانونی در حوزه ارزش اقتصادی آب، بازتخصیص منابع و اصلاح الگوی مصرف در بخش صنعت و کشاورزی تأکید کرد و هشدار داد ادامه روند فعلی میتواند پیامدهای جدی برای پایداری منابع و زیرساختهای حیاتی استان به همراه داشته باشد.
معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منطقهای همدان از راهاندازی میز مشترک آب و برق استان خبر داد و گفت: با آغاز به کار این سازوکار مشترک، همکاری میان بخشهای آب و برق برای مدیریت ناترازی منابع، کنترل اضافهبرداشت از چاههای کشاورزی و صنعتی و مقابله با بهرهبرداریهای غیرمجاز وارد مرحله جدیدی شده است.
سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه سرانه آب تجدیدپذیر هر ایرانی از حدود ۷۰۰۰ مترمکعب در دهههای گذشته به کمتر از ۱۲۰۰ مترمکعب رسیده است، تأکید کرد: افزایش جمعیت در کنار کاهش بارش و پیامدهای تغییر اقلیم، فشار بیسابقهای بر منابع آبی کشور وارد کرده است.
مدیرعامل آب منطقهای آذربایجان غربی گفت: هر آنچه در حوزه مسئولیت ما بوده انجام شده است؛ از انتقال بینحوضهای تا لایروبی و مدیریت منابع. بخشی از رودخانهها به هم متصل شدهاند تا آب بدون اتلاف به پیکره دریاچه برسد اما گام بعدی، مشارکت مردم است. کاهش مصرف، اصلاح الگوی بهرهبرداری و آگاهی عمومی ضرورت دارد.
مدیر منابع آب شهرستان بهار از انسداد یک حلقه چاه غیرمجاز در اراضی روستای لتگاه خبر داد و گفت: این اقدام در راستای صیانت از منابع آب زیرزمینی و اجرای طرح احیا و تعادلبخشی منابع آب و با هدف مقابله با برداشتهای غیرمجاز انجام شده است.
رئیس دفتر بهرهبرداری از خط انتقال آب کاشان از اتمام موفقیتآمیز عملیات شستوشوی فنی یکی از مخازن ذخیره آب مجموعه کهکوه خبر داد و گفت: این عملیات با رعایت الزامات فنی، حفظ پایداری تأمین آب و مدیریت بهینه منابع آبی طی سه روز به انجام رسید.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای کرمانشاه با تأکید بر جایگاه راهبردی این شرکت در مدیریت منابع آب و اجرای طرحهای توسعهای، گفت: تمامی اقدامات و پروژههای صنعت آب با هدف تأمین منافع عمومی، ارتقای معیشت مردم، توسعه کشاورزی، ایجاد اشتغال و حفظ سرمایههای ملی اجرا میشود و صیانت از حقوق مردم باید در تمامی سطوح سازمانی مورد توجه قرار گیرد.
مدیر امور منابع آب تهران و پردیس از انسداد 5 حلقه چاه غیرمجاز طی یک روز کاری در محدوده عملکرد این امور خبر داد.
معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منطقهای کرمانشاه از برگزاری نشست مشترک با نمایندگان شرکت توزیع نیروی برق استان بهمنظور هماهنگی در اجرای برنامههای مدیریت توأمان آب و برق و تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز خبر داد.
جلسه بررسی عملکرد درآمدی و اجرای برنامههای طرح احیا و تعادلبخشی منابع آب زیرزمینی در شهرستانهای صحنه و هرسین، به ریاست بهرام درویشی مدیرعامل شرکت آب منطقهای کرمانشاه و با حضور اعضای هیئتمدیره، معاونان، مدیر حفاظت و بهرهبرداری و مدیران امور منابع آب شهرستانهای صحنه و هرسین، روز ۳۱ خردادماه ۱۴۰۵ در دفتر مدیرعامل شرکت برگزار شد.
بحران آب در ایران دیگر فقط با کاهش بارش یا خشکسالی توضیحپذیر نیست؛ این بحران نشانه ناهماهنگی عمیق میان الگوی توسعه، ظرفیت سرزمین و حکمرانی آب است. تغییر اقلیم نیز بیش از آنکه علت اصلی باشد، ضعفهای انباشتهشده در نظام تصمیمگیری را آشکارتر کرده است.
مدیرعامل سد دز سازمان آب و برق خوزستان گفت: در راستای بهینهسازی زیرساختهای استراتژیک و افزایش ضریب ایمنی تولید برق، عملیات جایگزینی و راهاندازی ترانسفورماتور جدید مصرف داخلی واحد شماره یک نیروگاه دز با موفقیت به پایان رسید.
مدیر امور منابع آب شهرستان اردستان، در راستای اقدامات مؤثر این شهرستان در مدیریت مصرف آب از نصب ۲۷ کنتور هوشمند و پر کردن ۱۶ چاه غیرمجاز در این شهرستان خبر داد.
اولین جلسه کمیته عالی راهبری طرح ملی سبا با حضور معاون برق و انرژی وزارت نیرو، مدیرعامل توانیر، مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو و جمعی از مدیران ارشد صنعت آب و برق برگزار شد؛ نشستی که در آن بر اجرای هماهنگ این طرح، سنجش دقیق اثربخشی اقدامات و آغاز طراحی پلتفرم ملی سبا بهعنوان بستر آموزش، فرهنگسازی و همراهسازی مردم در مدیریت مصرف آب و برق تأکید شد.
مهلت ارسال مسابقه دانش آموزی داناب به پایان رسید.
در نشست تخصصی مدیران شرکت آب منطقهای کرمانشاه، مخاطرات کشت محصولات نامتعارف و آببر، بهویژه برنج، و آثار مخرب آن بر منابع آب سطحی و زیرزمینی شرق استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ادامه روند آگاهیسازی ارگانها و سازمانهای مختلف ، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری از سد، نیروگاه و شبکههای آبیاری مارونِ سازمان آب و برق خوزستان و مدیران حقوقی و روابط عمومی شرکت با رئیس دادگاه شهرستان بهبهان دیدار کردند.
دستگاه کمپرسور در حال عملیات حفاری غیرمجاز در سمیرم توقیف شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای مازندران از افزایش سرعت عملیات اجرایی تکمیل بخش باقیمانده سازه تقاطعی کانال C25 در محور سیمرغ به جویبار خبر داد و گفت: این سازه طبق برنامهریزی انجام شده و با توجه به در حال اجرا بودن عملیات تعریض محور سیمرغ-جویبار تا یک هفته آینده تکمیل میشود.
معاون حفاظت، بهرهبرداری و امور اجتماعی حوضه آبریز ارس گفت: طرح بهسازی و ساماندهی رودخانه بالیخلوچای در محدوده شهری اردبیل با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان و با پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصد در حال اجراست؛ پروژهای که نویدبخش ایمنسازی شهر در برابر سیلاب و تحولی در سیمای گردشگری این منطقه است.
سرپرست امور منابع آب رباط کریم از انسداد 2 حلقه چاه غیر مجاز طی یک روز کاری در محدوده عملکرد این امور خبر داد.
میزان تولید انرژی نیروگاه برقآبی سفیدرود از ابتدای سال جاری تاکنون از مرز ۱۰۰ گیگاوات ساعت عبورکرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای سیستان و بلوچستان از شناسایی و انسداد چهار حلقه چاه غیرمجاز با همکاری شرکت توزیع نیروی برق خبر داد و تأکید کرد که با توجه به تداوم خشکسالی و افت شدید سطح آبخوانها، مدیریت توأمان منابع آب و برق برای صیانت از ذخایر زیرزمینی استان، اولویت حیاتی این دستگاه است.
سرپرست امور منابع آب شهریار، ملارد و شهر قدس از تخریب آب بند و خاکریز غیرمجاز در بستر رودخانه چیتگر واقع در اراضی روستای زرنان در راستای حفظ و حراست و جلوگیری از دست اندازی افراد سود جو خبر داد.
با اقدام بهموقع گروه نظارت و بازرسی منابع آب شهرستان رزن، ادوات حفاری مربوط به یک حلقه چاه غیرمجاز دستی در روستای هریان از توابع شهرستان درگزین شناسایی و توقیف شد.
معاون حفاظت و بهرهبرداری آب منطقهای گیلان از زحمات کریمی قدردانی و جارچی را به عنوان سرپرست جدید مدیریت لاهیجان و سیاهکل معرفی کرد.