رئیس گروه مدیریت عملکرد دستگاههای زیربنایی سازمان اداری و استخدامی کشور:

به گزارش خبرنگار شبکه خبری آب ایران، در بخش دیگری از نشست یک روزه "هماندیشی رؤسا و کارشناسان گروه بازرسی و مدیریت عملکرد بخش آب کشور" که به میزبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، کمیته مدیریت عملکرد با حضور نقدی، رئیس گروه مدیریت عملکرد دستگاههای زیربنایی و توسعه زیرساخت سازمان اداری و استخدامی کشور، مهدی دانشگر معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی و یاسر فرخ مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی شرکت مدیریت منابع آب ایران و همچنین اعضای کمیته و ارزیابان شاخصهای اختصاصی برگزار شد.
رئیس گروه مدیریت عملکرد دستگاههای زیربنایی و توسعه زیرساخت سازمان اداری و استخدامی کشور در این نشست اظهار داشت: ارائه مستندات دقیق و بیان واقعیتها، اساس نظام مدیریت عملکرد است.
ضرورت فهم مشترک در همه مراحل نظام مدیریت عملکرد
نقدی با بیان اینکه اگر به اهداف تعیینشده نرسیدهایم، بخشی از آن به عملکرد خود ما بازمیگردد، تصریح کرد: نظام مدیریت عملکرد بر پایه ارزیابی بنا شده است و همه مراحل آن، از هدفگذاری تا اجرا و بازخورد اصلاحی، نیازمند فهم مشترک است. شاخصگذاری بدون تفاهم، منجر به بهبود عملکرد نخواهد شد.
وی ادامه داد: در شاخصگذاری، منطق و چارچوب قانونی وجود دارد. ممکن است درباره درستی یا نادرستی برخی قوانین نقد داشته باشیم، اما تا زمانی که قانون اصلاح نشده، همه ما مکلف به تبعیت از آن هستیم. در عین حال، بخشی از شاخصها حاصل تفاهم و توافقات کارشناسی است که باید با گفتوگو و اجماع تدوین شود.
حقوق مردم خط قرمز است؛ مستندسازی ابزار دفاع از عملکرد
رئیس گروه مدیریت عملکرد دستگاههای زیربنایی سازمان اداری و استخدامی کشور تأکید کرد: در مواردی که موضوع به حقوق مردم بازمیگردد، هیچگونه عقبنشینی پذیرفته نیست و واقعیتها باید بدون ملاحظه بیان شود. مستندسازی صحیح عملکردها، نهتنها تهدید نیست بلکه ابزار دفاع از عملکرد دستگاههاست.
وی با اشاره به تعامل گسترده وزارت نیرو با سایر دستگاهها گفت: نوع مستندات و فعالیتهای موجود در این وزارتخانه نشاندهنده ظرفیت بالای آن است، اما باید این باور تقویت شود که نظام مدیریت عملکرد برای کمک به تحقق اهداف سازمانهاست، نه مانعتراشی.
۸۰ تا ۹۰ درصد مأموریتهای منابع آب در شاخصهای عملکردی پوشش داده شده است
نقدی با بیان اینکه چالش اصلی در جایی است که برخی واحدها از حرکت بازمیمانند یا موانعی را مطرح میکنند که قابل پذیرش نیست، افزود: تلاش ما این بوده که شاخصهای اختصاصی دستگاهها جامع باشد. شاخصهایی که کارکرد خود را از دست داده بودند حذف شده و امروز معتقدیم حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مأموریتهای حوزه منابع آب در شاخصها پوشش داده شده است؛ با این حال، اگر نقصی وجود دارد، حتماً اعلام شود تا اصلاح شود.
وی خاطرنشان کرد: برخی برداشتهای نادرست از شاخصها، مانند تلقی افزایش حجم مخازن بهعنوان یک شاخص عملکردی سالانه، قابل قبول نیست. افزایش حجم مخازن ناشی از افتتاح پروژههای جدید است و نمیتوان انتظار تحقق غیرواقعبینانه آن را در بازههای کوتاه داشت.
رئیس گروه مدیریت عملکرد دستگاههای زیربنایی و توسعه زیرساخت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شاخصهای عمومی از جمله خدمات الکترونیک اظهار کرد: نگاه ما صرفاً محدود به مأموریتهای یک دستگاه نیست و باید وضعیت کلی خدمات در سطح دستگاههای اجرایی دیده شود.
برخی اقدامات مانند انتقال آب در شرایط فعلی اجتنابناپذیر است
وی با اشاره به برخی اقدامات اجتنابناپذیر مانند انتقال آب گفت: ممکن است از نظر کارشناسی این اقدامات محل نقد باشد، اما در شرایط فعلی، در برخی مناطق ناگزیر از اجرای آنها هستیم. اختلافات بیناستانی در حوزه آب نیز باید با فهم دقیق شرایط و مستندات بررسی شود.
بخش مهمی از چالشها ریشه مدیریتی دارد، نه صرفاً مالی
نقدی با تأکید بر اهمیت برگزاری جلسات تخصصی و مستمر بیان کرد: این جلسات صرفاً موضوعات مالی را دنبال نمیکند، بلکه بخش مهمی از مسائل، ماهیت مدیریتی دارد. حرکت به سمت استفاده از پساب، اصلاح الگوی مصرف و بازنگری در تصمیمات مبتنی بر منافع کوتاهمدت، از جمله ضرورتهای امروز است.
وی در پایان گفت: اهداف باید چالشی و قابل سنجش باشند. مدیریت عملکرد معادله ساده «یک به اضافه یک مساوی دو» نیست. بدون اندازهگیری دقیق، تصمیمگیری صحیح نیز ممکن نخواهد بود. سازمان اداری و استخدامی کشور خود را همراه دستگاهها در مسیر تحقق اهداف میداند و از طرح انتقادات و پیشنهادها برای اصلاح شاخصها استقبال میکند.