پنجشنبه, 29 آبان 1404
مشروح خبر :: طرح‌های فرهنگی آب باید فرایندمحور باشند، نه پروژه‌ای

رئیس گروه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دفتر امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران:

طرح‌های فرهنگی آب باید فرایندمحور باشند، نه پروژه‌ای

رئیس گروه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دفتر امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران، در نهمین کنفرانس مدیریت منابع آب کشور که در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران برگزار شد، با تأکید بر اهمیت رویکرد فرایندی در فعالیت‌های فرهنگی حوزه آب گفت: اگر کار فرهنگی به‌صورت فرایند تعریف شود، شکست معنایی ندارد، زیرا در مسیر اجرا، ایرادات آن اصلاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار شبکه خبری آب ایران، عبدالله اسکویی رئیس گروه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دفتر امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران در نهمین کنفرانس مدیریت منابع آب کشور در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، با اشاره به سوابق خود در حوزه روابط عمومی و فعالیت‌های فرهنگی حوزه آب اظهار کرد: اولین نگاه من در این نشست به سمت آقای حسین رفیع بود که نخستین انجمن آب کشور را پایه‌گذاری کردند و من نیز افتخار داشتم در شکل‌گیری آن نقش داشته باشم.

وی افزود: می‌خواهم با همان موضوعی آغاز کنم که آقای رفیع اشاره کردند؛ اگر کارهای فرهنگی به‌صورت پروژه‌ای انجام شود، احتمال شکست دارد، اما وقتی به شکل فرایند تعریف شود، شکست معنایی ندارد، چراکه در جریان عمل، ایرادات آن برطرف می‌شود.

اسکویی بیان داشت: من بیش از ۳۰ سال در حوزه روابط عمومی فعالیت کرده‌ام و همه این سال‌ها در عرصه آب بوده است. از نخستین روزهای حضورم در شرکت آب و فاضلاب استان تهران، بحث آموزش و فرهنگ‌سازی برای ما اهمیت ویژه‌ای داشت. با توجه به آموخته‌های دانشگاهی در حوزه‌های جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اجتماعی، تلاش کردیم این علوم را در جهت اصلاح رفتار مصرف آب به‌کار بگیریم.

وی با اشاره به تجربیات گذشته در اجرای طرح‌های فرهنگی گفت: در دهه ۷۰ ما در شرکت آب و فاضلاب استان تهران نمایشگاه نقاشی کودکان و نوجوانان را راه‌اندازی کردیم. مدارس سراسر کشور شرکت می‌کردند و آثار دانش‌آموزان در حوزه صرفه‌جویی در مصرف آب به نمایش گذاشته می‌شد. در کنار آن، برنامه‌هایی چون بازدید دانش‌آموزان از تصفیه‌خانه‌ها نیز برگزار می‌شد. بعدها متوجه شدیم بسیاری از این اقدامات پیش از انقلاب در استان اصفهان توسط مرحوم شهشهانی نیز اجرا می‌شده است.

اسکویی ادامه داد: با این حال، همواره برای ما این پرسش وجود داشت که میزان اثربخشی چنین طرح‌هایی چقدر است. آیا صرف اجرای نمایشگاه یا اعطای جوایز موجب تغییر رفتار مصرفی مردم می‌شود؟ همین دغدغه باعث شد تا در سال‌های بعد، طرحی منسجم‌تر و نظام‌مندتر در این زمینه طراحی شود.

رئیس گروه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دفتر امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اجرای طرح «دانش‌آموزی داناب» گفت: در بازدیدی از شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با طرح دانش‌آموزی آشنا شدیم. وقتی گزارش آن را دیدم، احساس کردم گمشده خودم را یافته‌ام. این طرح نظام‌مند، قابل اندازه‌گیری و بر پایه آموزش علمی طراحی شده بود. از همان جلسه پیشنهاد دادم اجرای این طرح به‌عنوان مصوبه سفر در سطح ملی دنبال شود.

اسکویی درباره مراحل اجرایی این طرح توضیح داد: در گام نخست، معلمان آموزش می‌دیدند؛ سپس از دانش‌آموزان پیش‌آزمونی گرفته می‌شد تا میزان آگاهی آنان نسبت به منابع آبی استان، بارندگی، مصرف و راهکارهای صرفه‌جویی سنجیده شود. در گام‌های بعدی، آموزش‌های لازم از طریق معلمان منتقل می‌شد و بازخورد کار با تحلیل نقاشی‌ها، مقالات و ایده‌های خلاق دانش‌آموزان سنجیده می‌شد. مثلاً یکی از دانش‌آموزان گلدانی طراحی کرده بود که با فتیله‌ای کوچک آب را به‌صورت قطره‌ای به ریشه می‌رساند؛ ایده‌ای که نشان از درک عمیق او از مفهوم صرفه‌جویی داشت.

وی افزود: یکی از نقاط قوت این طرح، قابلیت اندازه‌گیری و دریافت بازخورد بود. ما می‌توانستیم اثر واقعی آموزش‌ها را بسنجیم و بر اساس نتایج، ایرادات آموزشی را اصلاح کنیم. در اجرای این طرح، از ظرفیت اساتید دانشگاه و بخش خصوصی استفاده شد و هر استان اجازه داشت مشاور خود را انتخاب کند. این تعامل میان دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه و بخش خصوصی یکی از عوامل موفقیت بود.

اسکویی درباره استمرار این طرح گفت: در وزارت نیرو مقرر شد اجرای طرح داناب در مدارس کشور به‌صورت ملی دنبال شود. یکی از ویژگی‌های این طرح این بود که جنبه‌های نمایشی و تبلیغاتی به حداقل رسید و تمرکز اصلی بر آموزش عمیق و نظام‌مند بود. این اقدام باعث شد روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران از سطح صرفاً تبلیغاتی به سطح امور اجتماعی ارتقا یابد.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: در طول ۱۵ سال اجرای طرح داناب، اگر به‌طور عمیق و هدفمند پیش می‌رفتیم، امروز حدود هفت‌ونیم میلیون سفیر آب در کشور داشتیم. متأسفانه در برخی موارد، طرح از عمق لازم برخوردار نبوده و در بعضی استان‌ها مانند تهران نیز به دلایل مختلف به‌طور کامل اجرا نشده است.

اسکویی با اشاره به چالش‌های موجود در مسیر اجرای طرح گفت: یکی از مشکلات اساسی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی این است که گاهی از محتوای اصلی تهی می‌شوند و به جنبه‌های آماری و شکلی محدود می‌گردند. این مسئله در ذات بسیاری از پروژه‌ها دیده می‌شود و باید مراقب باشیم که به جای تمرکز بر گزارش‌سازی، به اثر واقعی کار توجه کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران در مسیر ارتقا و بازنگری طرح داناب گام برمی‌دارد و با مدیریت جدید و همکاری مشاوران، امیدواریم بتوانیم طرح را به سطح بالاتری از اثربخشی برسانیم. ما از هر نقدی استقبال می‌کنیم، چراکه هدف اصلی، بهبود مستمر در مسیر فرهنگ‌سازی مصرف صحیح آب است.

کد خبر: 90023
  تاریخ خبر : 1404/08/21
  آخرین به‌روزرسانی : 1404/08/21
 زهرا بقولی‌زاده
 221