
به گزارش شبکه خبری آب ایران، پل زیرقوسی سد گلورد به عنوان بزرگترین پل شمال کشور، یک سازه فلزی منحصر به فرد است که برای تأمین ارتباط روستاهای بالادست و فراهمسازی شرایط آبگیری کامل سد گلورد ساخته شده است. این پل ۲۸۱ متری با دهانه ۱۶ متر، از نوع پلهای فلزی زیرقوسی بوده و در ارتفاع بیش از یکصد متری از بستر رودخانه احداث شده است. این پل پس از پل «کارون چهار»، به عنوان دومین پل بزرگ فلزی زیرقوسی کشور شناخته میشود.
عملیات احداث این سازه ملی با تکمیل قطعات فلزی و اجرای موفق تست بارگذاری ۵۷۰ تنی پایان یافته و پایان سال ۱۴۰۳ به طور کامل به اتمام رسیده است. در سال جاری نیز کارهای جزئی مانند رنگآمیزی و روکش اپوکسی به انجام رسید و زمان بهرهبرداری رسمی به تصمیم مسئولان استانی و ملی بستگی دارد.
حیدر داوودیان، مدیرعامل شرکت آب منطقهای مازندران، در تشریح آخرین وضعیت این پروژه گفت: به دلیل فلزی بودن عرشه، به جای آسفالت از روکش اپوکسی استفاده کردهایم که علاوه بر کاهش لغزندگی، مقاومت و دوام پل را افزایش میدهد. همزمان عملیات آسفالتریزی جادههای ارتباطی دو سوی پل نیز تکمیل شده و اکنون این سازه آماده بهرهبرداری است.
ویژگیها و جایگاه ملی پل
کریم مظفری، مدیر طرح سد گلورد، با اشاره به اهمیت این پروژه افزود: حدود دو هفته پیش به استانداری اعلام کردیم که کار اجرایی پل و جادههای دو طرف به اتمام رسیده و از این پس بنابر تصمیم مسئولان میتوانند مراسم بهرهبرداری را برگزار کنند. این پل به دلیل موقعیت خاص خود، ارتباط حدود ۶۵ روستای منطقه را برقرار میکند و به عنوان سومین یا چهارمین پل بزرگ زیرقوسی فلزی کشور جایگاه ویژهای دارد.
وی با اشاره به توانمندی مهندسان ایرانی گفت: این پل تماماً توسط متخصصان داخلی طراحی، ساخته و نصب شده است. شرکت ماشینسازی اراک به عنوان پیمانکار اصلی و مشاور سکو به عنوان ناظر پروژه، تمام مراحل از طراحی تا مونتاژ و نصب را بر عهده داشتند. نصب قطعات با دقتی بسیار بالا انجام شد؛ به گونهای که اتصال دو بخش پل در ارتفاع بیش از یکصد متری با اختلاف تنها یک تا دو میلیمتر به هم رسید که نشاندهنده توان مهندسی بالای کشور است.
استحکام پل؛ نتایج بارگذاری
افراسیاب میرزایی، معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقهای مازندران نیز با اشاره به تست بارگذاری این پل اظهار داشت: در اردیبهشتماه جاری، ۴۳ دستگاه خودروی سبک و سنگین به وزن مجموع ۵۷۰ تن روی عرشه پل مستقر شد. بر اساس محاسبات مهندسی، خیز مجاز پل تا ۲۵ سانتیمتر پیشبینی شده بود اما در عمل تنها پنج سانتیمتر خیز ثبت شد که نشاندهنده استحکام بسیار بالای این سازه است.
بازدیدها و وعده مسئولان برای افتتاح
مهدی یونسیرستمی استاندار مازندران، نیز پیش از این در بازدید از پروژه احداث پل قوسی گفت: پل گلورد به عنوان بزرگترین پل شمال کشور آماده بهرهبرداری است. تکمیل این طرح نه تنها امکان آبگیری کامل سد را فراهم میکند بلکه دسترسی روستاهای بالادست را نیز تسهیل خواهد کرد.
وی با اشاره به چالشهای اعتباری طرح افزود: با همراهی دولت و نمایندگان مجلس، موانع مالی در حال رفع است و احتمال دارد آیین بهرهبرداری با حضور رئیسجمهور برگزار شود.
همچنین رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در بازدید از این پروژه ملی بر لزوم تسریع در بهرهبرداری تأکید کرده و وعده مساعدت در تأمین اعتبارهای مورد نیاز را دادند.
سد گلورد؛ شاهرگ حیاتی شرق مازندران
بنابراین گزارش، سد گلورد با ظرفیت ذخیرهسازی ۱۰۷ میلیون مترمکعب آب، سومین سد بزرگ مازندران است. این سد علاوه بر تأمین آب شرب و کشاورزی بیش از ۲۵ هزار هکتار از اراضی شرق استان، نقش مؤثری در مهار سیلاب، توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه ایفا خواهد کرد.
با بهرهبرداری از پل زیرقوسی، امکان آبگیری کامل این سد فراهم میشود و یکی از مهمترین پروژههای زیربنایی شمال کشور به مرحله بهرهبرداری نهایی میرسد.
گفتنی است این پل، به عنوان سومین پل بزرگ زیر قوسی کشور از جایگاه ویژهای برخوردار است.