مدیر روابط عمومی آب منطقهای مشهد مطرح کرد:
به گزارش خبرنگار شبکه خبری آب ایران، سومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی رویکرد اجتماعی به آب با موضوع «چشمانداز مدیریت مشارکتی؛ تجربه خراسان رضوی» در سالن جلسات شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد.
در این نشست، طرح «خاتم» به عنوان آغاز یک گفتمان نو در مدیریت منابع آب، توسط مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقهای خراسان رضوی ارائه شد.
کاظم جم، خشکسالیها و تغییر اقلیم، مبانی مدیریتی آب و قوانین بخش آب، تضاد منافع نهادهای موثر در مدیریت آب و عدم یکپارچگی در مدیریت منابع آب، نبود بسترهای مناسب و کافی برای ایجاد یک گفتمان مشترک بین حاکمیت و بهرهبرداران را از دلایل اصلی مناقشات آب در دهههای اخیر ذکر کرد و گفت: بحث آب که مهمترین مسئله در زندگی بشر است باید قوانین به روز داشته باشد و قوانین بر اساس مقتضیات و سفره کشاورزان تدوین شود.
جم با بیان تاریخچه مشارکت در مدیریت منابع آب افزود: طرح تعادل بخشی و تعیین تکلیف چاههای غیر مجاز قبل از دهه ۹۰ مطرح شد اما تقابل بهرهبرداران و دولت مانع توفیق این طرح شد تا اینکه در دهه ۹۰ بحث تعامل با بهرهبرداران مطرح شد.
وی در این خصوص اظهار داشت: بسترسازی گفتمانی و تشکیل جمعهای نخبگانی در این رابطه اهمیت زیادی دارد تا نگاهی نو به حوزه آب به وجود آید.
مدیر روابط عمومی آب منطقهای مشهد با اشاره به تجربیات این شرکت در بحث مدیریت مشارکتی آب تصریح کرد: برداشت غیرمجاز را نمیتوان با پول جریمه کرد، چراکه این اقدام به خصوص در مورد قشر مرفه جامعه، بازدارندگی کافی را ندارد و لازم است در مجازاتها تنوع بخشی لحاظ شود.
وی با تأکید بر اینکه روابط عمومی باید در حوزه آب کشور گفتمانساز باشد، گفت: روابط عمومی بخش آب باید در موضوع اطلاعرسانی، فرهنگسازی و رسانه، ضلع اثرگذار در مثلث حاکمیت دولتی و بهرهبرداران منابع آب باشد.
کاظم جم گفت: اعتقاد داریم که مدیریت آب در کشور دارای سه ضلع حاکمیت، بهرهبرداران و اطلاعرسانی و روابطعمومی است که روابط عمومیها باید در این خصوص گفتمانساز باشند و مشکلات اجتماعی مرتبط با آب را رصد کنند.
وی نگاه سنتی به روابط عمومیها را یکی از مشکلات این نهاد در کشور عنوان کرد و افزود: روابطعمومیها باید سند چشمانداز داشته باشند.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقهای خراسان رضوی، به تدوین سند چشمانداز روابط عمومیهای شرکتهای آب منطقهای در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: این سند به زودی رونمایی خواهد شد.
جم اهداف این سند چشمانداز را جلب مشارکت نهادهای حاکمیتی و تخصصی و بهرهبرداران در راستای تعادلبخشی، خواند و خاطرنشان کرد: از دیگر اهداف این سند، میتوان به بسترسازی ایجاد اعتماد متقابل بین بهرهبرداران و آب منطقهای، افزایش سواد آبی بهرهبرداران در راستای نزدیک کردن دیدگاهها و نگرشها به مدیریت منابع آبی و حمایت و تقویت سمنهای محیط زیستی و آبی برای حمایت از الگوسازی و مدیریت صحیح مصرف آب و نقش تسهیلگری این مجموعهها در تسریع روند اجرای طرحهای حفاظتی و مدیریتی منابع آب اشاره کرد.
وی از رونمایی از طرح رسانهای «ردا» در شانزدهمین سال اجرای طرح «داناب» در دو هفته آینده خبر داد.
جم با اشاره به اهداف طرح رسانهای «خاتم» نیز افزود: در طرح خاتم، خبرنگاران افتخاری از درون تشکلهای کشاورزی انتخاب و آموزش میبینند.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقهای خراسان رضوی در خصوص اهداف این طرح بیان داشت: نزدیک کردن دیدگاهها و نظرات بخش دولتی با بهرهبرداران، انعکاس و انتشار آخرین اخبار بخش آب در حوزه کشاورزی با رویکرد استفاده بهینه از منابع آب و معرفی تجارب موفق در این بخش، شکلگیری جمعهای نخبگان و هماندیشی بین شرکت آب منطقهای و بهرهبرداران منابع آب و ارزیابی عملکرد شرکت آب منطقهای توسط خبرنگاران طرح خاتم با نظرسنجی از مجموعه بهرهبرداران کشاورزی دشتهای استان از اهداف اصلی طرح رسانهای خاتم است.
طرح «خاتم» به استانهای دیگر نیز تعمیم یابد
پیش از سخنان مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقهای خراسان رضوی، عبدالله اسکویی رئیس گروه روابط عمومی و اطلاعرسانی شرکت مدیریت منابع آب ایران، شرکت آب منطقهای خراسان رضوی را پیشگام ارائه طرحهای نو توصیف کرد و گفت: تجربه طرح داناب را از روابط عمومی شرکت آب منطقهای خراسان رضوی گرفتیم و به کل شرکتهای آب منطقهای کشور تعمیم دادیم.
وی افزود: طرح رسانهای خاتم نیز که اخیراً در آب منطقهای خراسان رضوی طراحی و اجرا شده است، شروع یک تحول رسانهای است و نوید بخش این است که دوران پیامهای یک طرفه به پایان رسیده است و باید نوع ارتباطات ما در قالب ارتباط مشارکتی تعریف شود.
اسکویی گفت: اینکه تولید پیام توسط خود کشاورزان انجام شود یک تحول است که خوشبختانه در طرح خاتم گامهای اول آن برداشته شده است.
وی افزود: انشاءالله طرح خاتم که آغاز گفتمان نو در مدیریت منابع آب است را به تمام استانهای کشور تعمیم خواهیم داد.