به گزارش شبکه خبری آب ایران به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، مهدی عظیمیفر مدیر روابط عمومی این سازمان ضمن تقدیر از عوامل اجرایی طرح داناب و گسترش سواد آبی در استان، اظهار کرد: این برتری نتیجه تعامل سازنده و گفتمان های چرخشی و اگاهی بخشی است.
وی افزود: این طرح با هدف آگاهیرسانی عمومی در زمینه ارزش اقتصادی آب و بهینهسازی مصرف در قالب شیوهنامههای ابلاغی و برنامههای خلاقانه و انگیزشی در سطوح مختلف تحصیلی دانش آموزان (دوره متوسط اول و دوم) و آموزش ذینفعان اصلی سازمان با بومی سازی طرح در استان، اجرا شد.
عظیمیفر تصریح کرد: سال تحصیلی گذشته با دعوت از ۸۴۰ معلم و رابط آب در کارگاههای آموزشی داناب و اهدای بستههای اطلاع رسانی به آنها توانستیم معلمان را برای مشارکت در مصرف بهینه منابع آب در استان آموزش دهیم.
وی خاطر نشان کرد: با اجرای جشنواره فرهنگی، انگیزشی و شاد آب در ۴۵ مدرسه روستایی و شهری متوسطه اول و دوم استان خوزستان، ۱۷ هزار دانش آموز، آموزش های لازم در زمینه مصرف بهنیه آب و حفظ منابع آبی را فرا گرفتند که البته با توجه به استقبال مدارس و همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان، آموزش ها و برنامههای انگیزشی در سال تحصیلی جدید در مدارس بیشتری اجرا می شود.
وی بیان کرد: حضور معلمان، دانش آموزان، روحانیون، دانشجویان، شوراهای محلی روستاها، شهرداران و بهره برداران آب سطوح مختلف جامعه در محل رصد خانه آب و انرژی و تاسیسات آبی سازمان به صورت مستمر و آشنایی آنها با مصارف بهینه آب و برگزاری نمایشگاه های ملی و استانی با محوریت طرح آگاهی بخشی داناب از جمله برنامه های اقناع سازی عمومی در سازمان بود.
مدیرروابط عمومی اشاره کرد: در سال گذشه بیش از ۵۰ محتوای آموزشی و نماهنگ آگاهی بخشی در زمینه حفظ منابع آبی تهیه و تولید شد و در فضای مجازی و صدا و سیمای استان منتشر شد؛ همچنین کتاب داستانی "آب زیر زمینی مروارید نادیدنی" و کتاب شعر کودک با عنوان "شعر آب" رونمایی و در دسترس مدارس و کتابخانه های روستایی و شهری استان قرار گرفت.
وی در پایان گفت: روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان با هدف بومیسازی طرح و اثر بخشی فعالیتهای فرهنگسازی اقدام به انجام چهار طرح پژوهشی و سنجش ذینفعان کرد و نتایج حاکی از آن است که دانشآموزان در مناطق بحرانی آب، ۲۰ درصد افزایش آگاهی نسبت به مصارف آب در مقایسه با سال گذشته داشتهاند همچنین در طرح سنجش ذینفعان سازمان نیز که شامل جامعه هدف نخبگان، اساتید دانشگاه، بهرهبرداران آب، سازمانهای مردم نهاد، معلمان، رسانههای جمعی و زنان روستایی بود نیز یافتهها بیانگر تاثر مثبت گفتمانهای چرخشی و آگاهی بخش و تعاملات مناسب با جامعه هدف سازمان است.