در جلسه راهبری گسترش سواد آبی مطرح شد؛
به گزارش شبکه خبری آب ایران به نقل از گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقهای قزوین، با حضور نماینده سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، مدیر روابط عمومی و جمعی از مدیران ستادی شرکت آب منطقهای قزوین، نماینده مشاور ملی گسترش سواد آبی، مسئول دبیرخانه ملی کتب زمین شناسی و انسان و محیط زیست و مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان، جلسه راهبری، تبادل نظر، همافزایی و استفاده حداکثری از ظرفیت موجود برای پیشبرد پروژه گسترش سواد آبی به میزبانی شرکت آب منطقهای قزوین برگزار شد.
مریم عابدینی نماینده سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه کتاب انسان و محیط زیست اظهار داشت: با توجه به اینکه دبیرخانه کتب زمینشناسی و انسان و محیط زیست امسال به استان قزوین منتقل شده، باید بتوانیم با همفکری و تلاش مجدانه و استفاده از ظرفیت و راهکارهای موجود گامهای موثری در حوزه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بالاخص در زمینه موضوع محور سال جاری که در خصوص فرونشست زمین، ناشی از اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی می باشد، برداریم.
عابدینی افزود: طرح گسترش سواد آبی طرحی نظاممند با هدف آموزش و مشارکت دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در راستای گسترش فرهنگ صحیح حفاظت از منابع آب به ویژه آبهای زیرزمینی و مدیریت مصرف است.
فراس خواجوی مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقهای نیز در این جلسه گفت: امروز یکی از مهمترین وظایف ما فرهنگ سازی مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب می باشد که با همین نگاه طرح دانش آموزی نجات آب و گسترش سواد آبی در سطح ملی تعریف و در همه استان های کشور با هدف افزایش سطح سواد آبی دانش آموزان در حال اجرا است.
خواجوی اضافه کرد: ایجاد وحدت رویه و تدوین یک شیوهنامه مشترک برای طرحهای دانشآموزی نجات آب و گسترش سواد آبی میتواند به کمک شایانی به راهبری و مدیریت این طرحها در استانها داشته باشد. چرا که موضوعات این دو طرح از یکدیگر منفک نبوده و هدف غایی هر دو طرح فرهنگسازی در بین نسل جوان در راستای حفظ و حراست از منابع آبی است.
سمیعی نماینده مشاور ملی طرح گسترش سواد آبی نیز در این نشست اظهار داشت: در حوزه آموزش و فرهنگسازی باید به این باور برسیم که موضوع آب و گسترش سواد آبی موضوعی است که با کمرنگ شدن و از بین رفتن اهمیت آن، همه جامعه متضرر خواهند شد.
وی گفت: باید بتوانیم با استفاده از ظرفیتهای موجود در حوزه آموزش و پرورش و دستگاههای تخصصی، اهمیت گسترش سواد آبی را در همه بخشهای جامعه به ویژه در بخش دانشآموزی اشاعه دهیم.
نماینده مشاور ملی طرح گسترش سواد آبی، فعالسازی وب سایت ملی گسترش سواد آبی، برگزاری نشستهای تخصصی حضوری و مجازی، تهیه محتوای مناسب با موضوعات مرتبط با منابع آبی و بارگذاری آن در سامانه شاد و استفاده از ظرفیت صدا و سیما را از جمله راهکارهای موجود جهت گسترش سواد آبی در جامعه برشمرد.
محمد محجوب مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منافع آب شرکت آب منطقهای قزوین هم عنوان داشت: متأسفانه در بسیاری از مدارس موضوع سواد آبی و کتاب انسان و محیط زیست مورد بیمهری واقع شده و با سایر دروس آموزشی جایگزین می شود.
وی گفت: وظیفه ما به عنوان متولیان حفظ و حراست از منابع آبی این است تا با برگزاری کارگاه های آموزشی برای معلمین و دانش آموزان، برنامه ریزی جهت بازدید دانش آموزان از تأسیسات و سازههای آبی و حضور در مدارس، ضمن تبیین موضوعات مربوط به فرهنگ سازی مدیریت مصرف، اهمیت و جایگاه سواد آبی را بیش از پیش روشن نمایم.
مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منافع آب شرکت آب منطقه ای قزوین ادامه داد: با انجام برنامه ریزی و تدوین نقشه راه و استفاده از ظرفیتهای دفاتر تخصصی در حوزه منابع آبی می توانیم شاهد اثرگذاری بیشتر آموزشها و در نتیجه دستیابی به نتایج بهتری باشیم.
وی همچنین از برگزاری استارت آپ دانش آموزی به عنوان یکی از اقدامات مناسب جهت بهره گیری از ایده، خلاقیت و مشارکت دانش آموزان در موضوعات مرتبط با مدیریت مصرف یاد کرد.