به گزارش شبکه خبری آب ایران به نقل از روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقهای هرمزگان، جمشید عیدانی مدیرعامل این شرکت اظهار داشت: طرح بازار آب، یا تجارت و مبادله آب، به معنی فرآیند خرید و فروش حقوق دسترسی به آب یا حقابه است که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته جهان به عنوان یکی از راههای مؤثر در بهرهوری و مدیریت منابع آب نیز اجرا میشود.
عیدانی ادامه داد: استانهای هرمزگان، اصفهان، قزوین، یزد و خراسان رضوی پنج استانی هستند که قرار است این طرح در آنها شروع به کار کند و در صورتی که به خوبی اجرا شوند، افزایش بهرهوری اقتصادی، اصلاح الگوی کشت، جلوگیری از تخریبهای زیست محیطی و توجه به مصرف بهینه آب را میتوان از نتایج و دستاوردهای مهم این طرح عنوان کرد.
وی تشریح کرد: در حال حاضر شرکت آب منطقهای استان هرمزگان با هدف افزایش بهرهوری، تأمین نیاز آب صنعت و توانمندسازی کشاورزان و دستیابی به اهداف طرح احیاء و تعادلبخشی آبهای زیرزمینی از طُرق مختلفی نظیر جلوگیری از اضافه برداشت از چاهها، نصب کنتورهای هوشمند و اصلاح و تعدیل پروانهها در آبخوان، منابع آب را مدیریت میکند لذا اجرای طرح بازار آب نیز به مدیریت بیشتر در این امر کمک خواهد کرد.