یادداشت فیروز قاسم زاده ،سخنگوی صنعت آب کشور به مناسبت هفته مدیریت مصرف آب

در ادامه این یادداشت آمده است، سرانه آب تجدیدپذیر در سطح دنیا به دلیل تنوع بالای اقلیمی و شرایط جغرافیایی، بسیار متغیر بوده و از 10 مترمکعب در سال برای هر فرد تا 10 میلیون مترمکعب در سال متغیر است. این شاخص به جز در مناطق محدودی در جنوب غرب کشور، در سطح مناطق مختلف ایران نیز از حدود 400 تا 1700 متغیر میباشد. این در حالی است که بر اساس شاخص فالکن مارک، مناطقی با سرانه کمتر از 1700 مترمکعب در شرایط تنش آبی هستند و در شرایط کمتر از 1000 مترمکعب درسال و 500 مترمکعب در سال، به ترتیب در طبقه کمبود آب و کمبود شدید آب قرار میگیرند.
لذا کشور ایران با احتساب کلیه ظرفیتهای طبیعی در حوزه منابع آب، به عنوان یک کشور با محدودیتهای منابع آبی است و در چنین کشوری، مدیریت آب بایستی متمرکز بر مدیریت مصرف باشد، به نحوی که روشها و عادات مرسوم مصرف به سمت مصرف بهینه سوق داده شود.
مصرف بهینه آب متضمن توسعه پایدار خواهد بود و با حفظ کیفیت زندگی و رفاه مردم، باعث حفظ منابع ارزشمند آب نیز خواهد گردید. در کنار تکالیف دولتی موجود در حوزه مدیریت مصرف، ضروری است که بهینهسازی مصرف آب در تمام فعالیتهای روزمره در محیط خانه و یا کسب و کار صورت پذیرد. در محیط خانه، کاهش زمان استحمام، کاهش فشار شیر آب هنگام استفاده، آبیاری باغچه و فضای سبز در ساعات خنک عصر و شب، استفاده از ماشینهای ظرفشویی و لباسشویی با ظرفیت کامل، کاهش دور ریز مواد غذایی، استفاده از تجهیزات کاهنده آب و البته پایش مداوم خانوار در خصوص روند کاهش مصرف از طریق صورتحسابهای ماهانه میباشد. در بخش کشاورزی به عنوان عمدهترین مصرف کننده آب کشور، استفاده از روشهای نوین آبیاری، پایبندی به الگوی کشت ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، استفاده از گونههای کمآببر و سازگار با اقلیم مناطق مختلف میتواند در جلوگیری از هدررفت آب در سطح مزرعه مؤثر باشد.
در سایر حوزههای مصرفی نظیر صنعت، خدمات و فضای سبز، استفاده از بازچرخانی آب و کاهش وابستگی به منابع آب سطحی و زیرزمینی، استفاده از خشک منظر، آبیاری هوشمند فضای سبز توسط شهرداریها، تفکیک آب شرب از آب بهداشت محیط و خدمات از جمله راهکارهای مؤثر خواهد بود. بدیهی است که کسب موفقیت در بکارگیری سیاستها و روشهای درست مدیریت مصرف و موفقیت آنها در عمل، نیازمند همدلی اجتماعی در ارتباط با مصرف بهینه آب خواهد بود تا هر فرد از جامعه، ضمن صرفهجویی شخصی در مصرف آب، به عنوان سفیری برای ترویج روشهای موفق و مؤثر در صرفهجویی آب باشد و از این طریق با یک همگرایی عمومی، مسیر بهینهسازی مصرف طی شود و با همافزایی صورت گرفته، حرکت در این مسیر با شتاب صورت پذیرد.