به گزارش شبکه خیری آب ایران، این دوره بصورت ویدئوکنفرانس درسطح سازمانی مدیر عامل، معاونین، مدیران ارشد، میانی، پایه و کارشناسان با پست های حساس به تعداد 50 نفر در دو روز و با رعایت کامل و دقیق دستورالعمل های بهداشتی و سایر ضوابط و مقررات مربوطه آموزشی برگزار شد.
رئیس اداره هماهنگی هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان شرکت مدیریت منابع آب که وظیفه تدریس دوره آموزشی مذکور را برعهده داشت،گفت: در این دوره ها که به منظور پیشگیری از ارتکاب تخلفات اداری طراحی گردیده ، کارکنان باخطرات وقوع تخلفات اداری و تبعات و آثار آن آشنا می شوند.
محمد رضا علیمرادی با اشاره به اینکه اطلاع به موقع و ارتقای کمی و کیفی سطح آگاهی های عمومی کارکنان دولت یکی از اهداف اصلی برگزاری این دوره است، افزود: ناامن نمودن محیط برای متخلفین، برجسته نمودن قبح تخلف اداری، افزایش هزینه ارتکاب تخلف اداری و جلوگیری از استفاده ابزاری از هیئت، از دستاوردهای این دوره آموزشی است.
علیمرادی با اشاره به این که برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی تاثیر مثبتی در فساد ستیزی و ارتقای سلامت اداری و کاهش شکایت و تخلفات اداری دارد، افزود: آگاهی مردم از حقوق و تکالیف خود در قبال یکدیگر و همچنین در قبال دستگاه اجرایی مانع تضییع حقوق آنان و نیز زیاده خواهی احتمالی مردم در مراجعه به دستگاه های اجرایی و طرح شکایت و ادعاهای احتمالی می شود.
رئیس اداره هماهنگی هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان شرکت مدیریت منابع آب ادامه داد: تخلف اداری طبق تعریف قانونی عبارت است از ارتکاب اعمال و رفتار نادرست توسط مقام مستخدم و عدم رعایت نظم و انضباط اداری که منحصر به موارد مذکور در قانون رسیدگی به تخلفات اداری می باشد و به دو دسته قصور و تقصیر تقسیم می شود .
وی انواع تخلفات اداری را بالغ بر 38 مورد برشمرد و اظهار داشت : اعمال و رفتار خلاف، نقض قوانین و مقررات، ایراد تهمت و افترا، اخاذی، اختلاس ، ترک خدمت، تکرار در تاخیر، تسامح در حفظ اموال، غیبت غیرموجه و سوءاستفاده از مقام و... مهمترین عناوین تخلفات ادارای را شامل می شوند .
علیمرادی با تاکید بر ضرورت تکریم ارباب رجوع توسط کارمندان دولت و اهمیت احترام متقابل اربابان رجوع به کارمندان گفت : کارمندان دستگاه های اجرائی موظف هستندکه وظایف خود را با دقت ، سرعت ، صداقت ، امانت ، گشاده رویی ، انصاف و تبعیت از قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی دستگاه مربوطه انجام دهند و در مقابل عموم مراجعین به طور یکسان و دستگاه ذی ربط پاسخگو باشند ، هرگونه بی اعتنایی به امور مراجعین و تخلف از قوانین و مقررات عمومی ممنوع می باشد و ارباب رجوع می تواند در برابربرخورد نامناسب کارمندان با آنها و کوتاهی در انجام وظایف به دستگاه اجرایی ذی ربط و یا به مراجع قانونی شکایت نمایند.