مصاحبه مدیر دفتر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای زنجان با صداو سیمای مرکز استان
احمدی در گفتگوی خود به شیب شهر که از شمال به جنوب است اشاره کرد و درخصوص کانالهای سرپوشیده داخل شهرعنوان داشت:در کل 32.5 کیلومتر کانال داریم که 18.5 کیلومتر آن سرپوشیده و 14 کیلومتر روباز است.
وی افزود:براساس قانون توزیع عادلانه آب،تعیین حد بستر و حریم رودخانه به عهده وزارت نیرو است و ساماندهی مسیل های داخل شهر از وظایف شهرداری ها است و شرکت آب منطقه ای زنجان نقشی در دادن مجوز برای ساخت و سازهای درون شهری ندارد.
احمدی با بیان اینکه،ماطبق استعلام شهرداریها حد و حریم بستر مسیل ها را اعلام می کنیم ابراز داشت:در زمان گذشته،استعلام ها در این زمینه صورت نگرفته و هم اکنون شهر دچار آبگرفتگی هایی در داخل این محدوده ها می شود،این درحالی است که در شهرکهای جدید الاحداث، مسیل ها مشخص و باز است و چنین مشکلی وجود ندارد.
احمدی در پاسخ به سئوال خبرنگار صدا وسیمای مرکز زنجان،در خصوص میزان خطر آفرین بودن مسدود بودن مسیل ها و سیلاب ها در سطح شهر،خاطرنشان کرد:کانال های سطح شهر برای بارندگی های فصلی جوابگو است و فقط در برخی از مسیل ها که کانال ها بسته است و روی مسیلها ساخت و ساز شده است،بایستی تدابیر لازم از سوی مسئولین امر، اندیشیده شده و این کانالها لایروبی شده تا حتی الامکان سیل در مسیلها هدایت شود.
وی افزود:مسیل گشایی، مسیر حقوقی خود را دارد و از طریق استفاده از نقشه، مسیل های داخل شهر را بایستی جانمایی کرد.
مدیر دفتر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای زنجان،اظهارداشت: مطالعه مسیل های شهر از سال 88 شروع و در سال 90 خاتمه یافت و این نشانگر اهمیت این مسیل ها برای این شرکت است و معتقدیم در سطح شهر و در این محدوده ها نبایستی هیچگونه ساخت و سازی بدون گرفتن استعلام از شرکت آب منطقه ای زنجان، انجام پذیرد.
احمدی در خصوص وضعیت کانال ها ، آبراهه ها و مسیل های شهر زنجان هنگام بارندگی ها گفت:وقتی توسعه شهرنشینی اتفاق می افتد،زمین های طبیعی از بین رفته و رواناب هایی در سطح شهر ایجاد می شودو اگر لایروبی مسیلها بموقع انجام پذیرد مشکل خاصی پدیدار نخواهد شد.
وی در خصوص مهندسی رودخانه و وظایف آن گفت:مهندسی رودخانه به دو بخش؛ مهندسی رودخانه و اقدامات سازه ای تقسیم بندی می شود و آنگونه که کارشناسان ارزیابی کرده اند در هر سال 2 میلیارد تومان برای مطالعه خطرپذیری سیلاب های درون شهری موردنیاز است و در صورت تامین اعتبار لازم برای تعیین حد و حریم بستر و رپرگذاری می توان کارهای زیادی انجام داد ولی متاسفانه از منابع استانی هیچگونه اعتباری برای این موضوع در نظر گرفته نشده است.