به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین؛ در این مراسم بیش از 180 نفر از معلمان مقطع اول متوسطه مدارس استان با مشکلات و چالش های موجود در مدیریت منابع آب های زیرزمینی و سطحی و راهکارهای صیانت از این سرمایه ارزشمند ملی و سایر موضوعات مرتبط با بحث منابع آب آشنا شدند.
در ابتدای این کارگاه آموزشی مهندس ملکی معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای با بیان این موضوع که آب مهمترین سرمایه بشری می باشد عنوان نمود: دانش آموزان و معلمان در طرح ملی داناب، آموزش های لازم در زمینه استفاده بهینه و راهکارهای جلوگیری از اسراف را فرا گرفته و به خانواده ها منتقل کنند.
مهندس ملکی در ادامه دانش آموزان را آینده سازان و صاحبان و ذینفعان واقعی منابع آب دانست و از معلمان خواست تا این سفیران آب را با آموزش های لازم آشنا کنند تا دانش آموزان پیام و درخواست مسئولین و دست اندرکاران را به خانواده ها و دوستانشان برسانند و در نجات آب استان و کشور خود که فردای همه ما به آن وابسته است نقش فعال تری ایفا کنند.
در ادامه معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین تنها راه نجات دشت قزوین را صرفه جویی در مصرف آب و کاهش آن تا حدود 40 درصد عنوان کرد و اذعان داشت: روش های نوین آبیاری و ایجاد تحول در روش های انتقال و توزیع آب، ایجاد الگوی مناسب، تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن و نهایتاً انسداد چاه های غیر مجاز و کاهش برداشت چاه های مجاز می تواند از جمله راهکارهای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی می باشد.
مهندس ملکی با اشاره به اجرای طرح ملی داناب در سه سطح دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم و معلمان تصریح کرد: افتتاحیه، پیش آزمون، آموزش، کارگاه آموزشی، پس آزمون و نمایشگاه و مسابقه مراحل مختلف طرح داناب است.
مهندس حمداله زاده معاونت متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان ضمن بیان این موضوع که صرفه جویی در مصرف منابع آبی تنها با اشاعه فرهنگ مصرف صحیح و آموزش و اطلاع رسانی امکان پذیر است و از این طریق می توانیم این منبع ارزشمند خدادادی را برای آیندگان و فرزندان خود حفظ و حراست نمائیم عنوان داشت: افزایش تأمین و توزیع آب با کیفیت منجر به ارتقای رفاه نسبی و در نهایت توسعه پایدار خواهد شد.
در ادامه این کارگاه آموزشی دکتر مازندرانی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام حمینی (ره) راههای برون رفت از بحران را افزایش میزان استفاده از تکنولوژی در حوزه کشاورزی، اصلاح نژاد گیاهان، تکمیل شبکه فاضلاب شهری، تکمیل تصفیه خانه ها و افزایش آب بازگشتی، صرفه جویی در مصرف، تجارت آب مجازی و حرکت به سوی توسعه پایدار برشمرد. وی افزود: نقش معلمان در ارتقای سطح فرهنگ جامعه در راستای حفاظت از منابع آب بسیار مهم و با اهمیت می باشد.
شایان ذکر است: طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) در سال تحصیلی 98-97 در سطح 360 مدرسه استان و برای بیش از 53 هزار نفر دانش آموز پایه های هفتم، هشتم و نهم دوره متوسطه اول در حال اجرا می باشد.