
نشست مدیرعامل با روسای مناطق در خصوص هماهنگی اجرای طرح های داناب و نشست ها، با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، نماینده مشاور در طرح داناب و مسئولان مناطق و شهرستان ها، در روز چهارشنبه 9 آبان ماه در سالن جلسات آب منطقه ای یزد برگزار شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در این جلسه اظهار داشت: اجرای طرح داناب و برگزاری نشست با بهره برداران و ذینفعان حوزه آب، از برنامه های ضروری در راستای فرهنگسازی مدیریت مصرف آب است که طرح غیرفیزیکی و ناملموس به شمار می آید و قابلیت اندازه گیری و ارائه آمار و ارقام در نتایج آن وجود ندارد اما تاثیرات آن در فرآیند طولانی مدت مشخص خواهد شد.
محمدمهدی جوادیان زاده با بیان اینکه آگاهی های جدید در دانش آموزان نباید متضاد با آگاهی های گذشته و مدیریت مصرف آب شود، گفت: در بسیاری از موارد به دلیل اینکه مطرح می شود بیشترین بخش مصرف آب در حوزه کشاورزی است، صرفه جویی در مصرف آب شرب نادیده گرفته می شود در حالی که دانش آموزان باید بدانند که بهترین کیفیت آب در بخش شرب و صنعت است و تمام بخش های مصرف آب به صرفه جویی نیاز دارد.
وی با تاکید بر ضرورت تعیین رابط ادارات شهرستان در طرح داناب، خواستار تفکیک ارزیابی برای هر شهرستان به صورت جداگانه و مشارکت بیشتر روسای مناطق در اجرای برنامه ها شد.
تدوین دستورالعمل و وحدت رویه در معرفی ناجیان و بازدید روسای مناطق از مدارس و گفتگو با ناجیان، از تاکیدات دیگر مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در این نشست بود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و نماینده مشاور در طرح داناب نیز با ارائه گزارشی از این طرح عنوان کرد: طرح داناب از آذرماه سال گذشته آغاز شد و تا شهریور سالجاری ادامه یافت که توانست 49100 دانش آموز را در 327 دبیرستان و در 14 منطقه تحت پوشش قرار دهد.
محمدرضا دهقانی ادامه داد: اطلاع رسانی و تشریح برنامه های تعیین شده داناب برای دانش آموزان از طریق چهارکتاب، لوح فشرده، پوستر، اینفوگرافیک و ساخت کلیپ به مدارس و دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم بود و در هرپایه ای یک ناجی آب مشخص شد .
وی افزود: سخنرانی مراسم صبحگاهی، سخنرانی جلسات اولیا و مربیان، برگزاری جشن آب، اردوهای دانش آموزی و برگزاری مسابقات فرهنگی- هنری در رشته های عکاسی، مقاله، روزنامه دیواری و ایده فیلم، از برنامه های ترویجی امسال بود که در سال آینده با قوت بیشتری ادامه خواهد یافت.
دهقانی عدم توجه به طراحی محتوای خاص برای مناطق روستایی و کشاورزی را از مهمترین آسیب های طرح داناب برشمرد و تصریح کرد: شروع دیرهنگام اجرای طرح در مدارس، نامشخص بودن انتظارات و خواسته ها از ناجیان آب، عدم فعالیت مطلوب برخی مدارس در اجرای طرح ، اطلاعات ناکافی معلمان و رابطان در مورد موضوعات،کیفیت نامناسب پرسشنامه پیش آزمون و پس آزمون وعدم آشنایی کافی دانش آموزان با ابزار و روش های کاهش مصرف آب از دیگر نقاط ضعف اجرای این طرح بود که درصدد رفع آن هستیم.
در ادامه این نشست، مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد نیز اظهار کرد: هدف اجرای طرح داناب افزایش سواد دانش آموزان در حوزه آب است و ارزیابی موفقیت طرح داناب نباید تنها به نتیجه گیری از مسابقات محدود شود .
سیدعلیرضا کربلایی اکرمی اضافه کرد: ارائه الگوی عملی به دانش آموزان در خصوص مفاهیمی نظیر شیوه های نوین آبیاری می تواند به یادگیری بیشتر و عدم فراموشی مطالب منجر شود.
وی تربیت معلمانی برای آموزش در زمینه آب و مدیریت مصرف، همچنین معرفی دانش آموزان ایده پرداز به صدا و سیمای استانی و ملی را از دیگر برنامه های موثر در فرهنگسازی و اجرای موفق طرح داناب در مدارس دانست.
گفتنی است در پایان این نشست،حاضران به بیان دیدگاههای خود و تبادل نظر پیرامون برگزاری نشست ها و طرح داناب پرداختند.