جمعه, 2 آذر 1403
مشروح خبر :: دومین روز هفته صرفه جویی : آب،‌خانواده

Deprecated: strpos(): Passing null to parameter #1 ($haystack) of type string is deprecated in /var/www/vhosts/wrm.ir/httpdocs/includes/TempFns.inc.php on line 1408

Deprecated: strpos(): Passing null to parameter #1 ($haystack) of type string is deprecated in /var/www/vhosts/wrm.ir/httpdocs/includes/TempFns.inc.php on line 1410

Deprecated: strpos(): Passing null to parameter #1 ($haystack) of type string is deprecated in /var/www/vhosts/wrm.ir/httpdocs/includes/TempFns.inc.php on line 1412

Deprecated: DOMElement::setAttribute(): Passing null to parameter #2 ($value) of type string is deprecated in /var/www/vhosts/wrm.ir/httpdocs/includes/TempFns.inc.php on line 1675

یادداشت ؛

دومین روز هفته صرفه جویی : آب،‌خانواده

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای هرمزگان ، آب منبع زندگی وحیات بشر است .آینده جهان به نحوه استفاده از این منابع محدود وبا ارزش در امروز بستگی دارد .همگان بر نقش آب در شکل گیری جوامع و نقشی که در توسعه ایفا می نماید اذعان دارند .متاسفانه رشد روز افزون جمعیت ،گسترش صنایع وخشکسالی های پی در پی و.....منجر به ایجاد عدم تعادل بیشتر میان آب قابل دسترس وتقاضای اب شده است .دسترسی به آب حق هر انسان بوده و حفاظت از آب نیز بر عهده هر فرد است زیرا وجود آب سالم برای زندگی یک ضرورت است ونبود آب مساوی با نبود حیات است .

مصرف یکی از شاخصها ومولفه ها ی اصلی ، بازتابی از الگوهای ذهنی ورفتاری اعضا هر جامعه محسوب می شود به طوریکه با شناخت هر یک می توان نسبت به پیش بینی رویدادها ،رفتارها ،کنش های اجتماعی و همچنین کارکردها و پیامدهای ناشی از ان دست یافت .

مصرف نمادی از هویت و فرهنگ هر جامعه است و فرهنگ نیز در تعیین نقطه اغاز الگوی مصرف نقش تعیین کننده ای دارد .

مدیریت مصرف آب به خصوص زمانی که منابع آب در محدودیت قرار می گیرد از اهمیت خاصی برخورداراست .اعمال مدیریت مناسب در زمینه های تامین ،توزیع ،کنترل ،وحفظ کیفیت آب وهمچنین شیوه های مصرف آب نقش تعیین کننده ای در بهره گیری از این منابع محدود دارد .

مادران عهده دار وظیفه سنگین پرورش نسل و تربیت فرزندان هستند بنابراین آنان عامل اصلی انتقال فرهنگ در زمینه آب به نسل های هستند .

زنان نقش وسیعی در اداره امور خانواده دارند و باالتبع یکی از الزامات آن دسترسی به آب سالم ومناسب است و بیشتر از مردان در معرض اثرات نا مساعد کم ابی قرار می گیرند پس لازم است این گروه از افراد جامعه توجه ویژه ای به رعایت الگوی مصرف بهینه آب داشته باشند .

با توجه به حضور فعال زنان در جامعه امروزی و امکان وایجاد فعالیت در قالب تشکل های خود جوش سیطره مدیریت و تعامل کاری زنان در سطوح مختلف خانواده ، محله ، شهر،اجتماع و مراکز فعالیتی گوناگون ،می تواند نقش آفرین فعالیت های اساسی در زمینه مدیریت مصرف آب باشد .

زنان عامل اصلی انتقال فرهنگ مصرف بهینه آب هستند وهمچنین از مشارکت کنندگان اصلی در امر مدیریت مصرف آب می باشند . این گروه به دلیل موقعیتی که در خانواده دارند می توانند اموزش دهندگان مجربی در زمینه های مختلف مصرف آب باشند .واز طرفی به دلیل اینکه زنان بیشتر از دیگر اعضا خانواده در منزل با آب سرو کار دارند مجری تغییر فرهنگ آب محسوب می شوند .

زن به عنوان مدیر اقتصادی خانواده در نحوه مصرف نقش مهمی به عهده دارد و بایستی در رابطه با نحوه درست مصرف کردن آموزش ببینند تا بتوانند الگوی مناسبی در جهت رفتار صرفه جویی در جامعه و خانواده باشند .

خانواده در مصرف تابع زنان خانواده است پس درک زنان از مصرف و چگونگی اصلاح الگوی مصرف می تواند در همه افراد خانواده تاثیر گذار باشد .بدین ترتیب آگاهی و رشد فرهنگی و اجتماعی بانوان خانه باعث اصلاح الگوی مصرف می شود  و اصلاح الگوی مصرف یک رسالت ملی است . وقتی افراد اصلاح الگوی مصرف را در جامعه رعایت کنند در واقع فرهنگ درست مصرف کردن را می آموزند . بنابراین می توانند از منابع انرژی استفاده مستمر داشته باشند .

مادران وظیفه دارند به فرزندان خود همواره این نکته را متذکر شوند که منابع تامین انرژی محدود است وبایستی در مصرف آن صرفه جویی نمایند تا درآینده دچار مشکل نشوند .

اگر مادران در کودکی به فرزندان خود نحوه درست مصرف کردن را نیاموزند ،الگوهای مصرف نادرست جایگزین الگوی مصرف مناسب در زندگی آنها می شود .ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که بزرگسالان الگوی رفتاری فرزندان هستند .اگر پدران و مادران بتوانند الگوهای رفتاری نابهنجار مثل مصرف بی رویه را اصلاح کنند گامی بزرگ در نهادینه کردن مصرف بهینه در سطح خانواده و جامعه برداشته اند.

 

کد خبر: 28895
  تاریخ خبر : 1397/04/02
  آخرین به‌روزرسانی : 1397/04/02
 کارشناس روابط عمومی ۲
 351