مدیر عامل شرکت آب منطقهای همدان گفت: ۸۲ درصد آب استان از منابع زیرزمینی تأمین میشود؛ دشتها در وضعیت بحرانی هستند.
در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهار که بهمنظور بررسی وضعیت منابع آبی و راهکارهای مدیریت بحران در سالن جلسات شرکت آب منطقهای همدان برگزار شد، بر لزوم کنترل چاههای مجاز، جلوگیری از حفر چاههای غیرمجاز، و اجرای برنامههای سازگاری با کمآبی تأکید شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه خراسان رضوی از جلوگیری از برداشت غیر مجاز ۱۹۰.۵ میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی استان خبر داد.
توسعه مستمر شبکههای آبیاری و زهکشی در کشور، بهعنوان یکی از محورهای اصلی مدیریت پایدار منابع آب، نشاندهنده عزم جدی ایران برای ارتقای بهرهوری، کاهش تلفات و تأمین امنیت غذایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است؛ آماری که از رشد بیش از هفتبرابری این شبکهها از ابتدای برنامههای توسعه تا امروز حکایت دارد.
در پی پیگیریهای صورتگرفته، عملیات لایروبی رودخانه مروست توسط اداره منابع آب شهرستان مروست با هدف افزایش ظرفیت عبور آب، پیشگیری از خسارات احتمالی ناشی از سیلاب و ساماندهی بستر رودخانه صورت گرفت.
اولین جلسه با تیم مشاور پایش و ارزیابی اقدامات اجرایی دستگاههای متولی در راستای اهداف مندرج در سند سازگاری با کم آبی استان برگزار شد.
مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت سهامی آب منطقهای یزد از برگزاری دهمین جلسه کارگروه مدیریت کیفیت منابع آب استان یزد در سال جاری، در محل تصفیهخانه فاضلاب شهر مهریز خبر داد.
مدیر امور منابع آب شهرستان شاهرود از روند کاهشی افت آبهای زیرزمینی در این شهرستان خبر داد و گفت: این خبر خوب از نتایج مثبت اجرای طرحهای احیاء و تعادلبخشی است.
کمیته بهرهبرداری مخازن و نیروگاهها (IRCOLD) با همکاری روابطعمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران، کارگاه آموزشی ـ تخصصی با عنوان «مدیریت یکپارچه سد، مخزن و نیروگاههای برقآبی در شرایط خشکسالی» را روز دوشنبه ۲۷ بهمنماه ۱۴۰۴ در تهران برگزار میکند.
مدیر امور منابع آب تهران و پردیس از انسداد ۴۴ حلقه چاه غیر مجاز طی یک هفته کاری در محدوده عملکرد این امور خبر داد.
سرپرست امور منابع آب رباط کریم از تقلیل منصوبات ۲ حلقه چاه مجاز در محدوده عملکرد این امور خبر داد.
سرپرست امور منابع آب شهرری از لایروبی نهر فیروزآباد به طول هزار و ۲۸۰ متر در محدوده روستای گلحصار، در محدوده عملکرد این امور خبر داد.
سرپرست امور منابع آب شهرستان پاکدشت از آغاز لایروبی مسیر رودخانه لات آجی در حوزه عملکرد این امور خبر داد.
در ادامه اقدامات نظارتی به منظور حفظ و حراست از منابع آبهای زیرزمینی، یک حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان دهکهان شناسایی و مسدود شد.
هشتمین دستگاه حفاری غیرمجاز از ابتدای سال جاری، در منطقه کریمآباد انصاری شهرستان فهرج توسط گروه گشت و بازرسی مدیریت منابع آب این شهرستان توقیف شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای قزوین گفت: با تزریق منابع مالی در دولت چهاردهم و همچنین سرمایهگذاری ۹ همتی سازمان اوقاف و امور خیریه استان در طرح آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان قزوین، روند اجرای این طرح مهم و بزرگ استان شتاب گرفت.
عباس علیآبادی، وزیر نیرو، در آیین آغاز عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی نرماب در شهرستان مینودشت استان گلستان، با تأکید بر دستاوردهای فنی و مهندسی پس از انقلاب، ضمن ابلاغ پیام سلام رئیسجمهور، بر لزوم تداوم صرفهجویی در مصرف آب با وجود بارشهای مطلوب اخیر تأکید کرد.
وزیر نیرو با بیان اینکه روند مصرف آب و برق در کشور کاهشی است، گفت: با وجود آنکه هنوز در فصل بارش قرار داریم و پیش رو فصل بهار قرار دارد، نیاز به مدیریت مصرف آب و برق همچنان بهطور جدی احساس میشود و همچنان در دستور کار است.
معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منطقهای قم از موفقیت گروههای گشت و بازرسی در انسداد ۲۲۰ حلقه چاه غیرمجاز استان تا پایان دیماه ۱۴۰۴ خبر داد. این اقدام منجر به جلوگیری از برداشت غیرقانونی ۲ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی شده است.
در جریان سفر دو روزه وزیر نیرو به استان گلستان، غروب جمعه ۱۷ بهمنماه، وزیر نیرو به همراه استاندار گلستان با نماینده ولیفقیه در استان، آیتالله سید کاظم نورمفیدی، دیدار و گفتوگو کرد.
همزمان با سفر عباس علیآبادی، وزیر نیرو، به استان گلستان، عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی پایین دست سد نرماب مینودشت امروز بهصورت رسمی آغاز شد.
ظرفیتها و چالشهای بازار آب در محدوده پایلوت خواف در شانزدهمین نشست تخصصی کمیته هماهنگی بازار آب با حضور مدیران شرکت آب منطقهای خراسان رضوی و مدیرعامل شرکت کارگزار بازار آب بررسی شد.
عملیات اجرایی پروژه سد لاستیکی «رادار کومه» بر روی رودخانه لنگرود، روز پنجشنبه مورخ ۱۶ بهمنماه ۱۴۰۴، با حضور مقامات استانی و محلی به صورت رسمی آغاز شد. این اقدام، گامی اساسی در راستای تحقق برنامههای مدیریت یکپارچه منابع آب در شرق استان گیلان به شمار میرود.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای البرز گفت: ساماندهی چاههای کشاورزی و جلوگیری از اضافهبرداشت، با رویکرد تعامل و جلب مشارکت بهرهبرداران در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای مرکزی از اثربخشی عملیات بارورسازی ابرها در تقویت سامانه بارشی اخیر استان خبر داد و گفت: در پی اجرای همزمان عملیات هوایی و زمینی در حوزه سد کمالصالح شازند، بیش از ۵۱.۷ میلیمتر بارندگی تنها در یک شبانهروز به ثبت رسید؛ رقمی که بهطور معناداری فراتر از پیشبینیهای هواشناسی بوده است.
در راستای تحکیم زیرساختهای آبیاری و بهبود مدیریت منابع آب، پروژه لایروبی و احیای دو زهکش مدرن و یک نهر سنتی مهم در شهرستان شفت، در بهمنماه سال ۱۴۰۴ به اتمام رسید.
استاندار گلستان در نشست با وزیر نیرو و با حضور مجمع نمایندگان استان و مدیران صنعت آب و برق، گفت: اولویت نخست استان تأمین آب است و باید با اقدامات جمعی، ناترازی منابع آبی کاهش یابد.
خرید و انتقال غیرمجاز آب از چاه کشاورزی به یک معدنی در بردسکن پس از رصد شبانه روزی شناسایی شد.
عملیات لایروبی و بازگشایی ۵ کیلومتر از مسیل تگ بصری روستای ایور در شهرستان کوهسرخ انجام شد.
همزمان با دهه مبارک فجر، بهرهبرداری همزمان از چند پروژه لولهگذاری انتقال آب کشاورزی در ۷ حلقه چاه با اعتبار ۶۵ میلیارد ریال در سرخس آغاز شد.