نشست توجیهی و هماندیشی امور منابع آب میانه با قضات دادگستری شهرستان، با محوریت صیانت از منابع آب و تسریع در رسیدگی به پروندههای مرتبط با تخلفات آبی، در محل کارگاه سد شهریار برگزار شد.
آذربایجان شرقی در حالی یکی از دشوارترین دورههای تنش آبی پنجاه سال اخیر را پشت سر گذاشته که محدودیت منابع آب همچنان ادامه دارد و در کنار مدیریت مصرف، اجرای راهکارهای پایدار از جمله طرح انتقال آب ارس و تکمیل رینگ آبی تبریز، بهعنوان اقدامات راهبردی کوتاهمدت و بلندمدت بهصورت جدی در دستور کار قرار دارد.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقهای اصفهان با هشدار نسبت به وضعیت نگرانکننده سد زایندهرود و کاهش آوردهای رودخانه، تأکید کرد: عبور از بحران کمآبی تنها با اصلاح تصمیمهای کلان مدیریتی و مشارکت همزمان مردم در همه بخشهای کشاورزی، شهری و خانگی امکانپذیر است.
همزمان با ایام دهه مبارک فجر و در راستای تأمین آب شرب پایدار و باکیفیت، طرح آبرسانی به شهرستانهای غربی استان البرز با افتتاح مدول دوم پروژه تصفیهخانه شهر جدید مهستان وارد مرحله اجرایی شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای مرکزی، با اشاره به دستاوردهای صنعت آب پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توسعه زیرساختهای آبی و بهرهگیری از فناوریهای نوین را راهبرد اصلی این شرکت برای مقابله با خشکسالی، افزایش بهرهوری و تأمین پایدار آب در استان عنوان کرد.
همزمان با دهه فجر، آیین اختتامیه دوره چهارم و افتتاحیه دوره پنجم طرح دانشآموزی نجات آب (داناب) در همدان برگزار شد. در این مراسم، تفاهمنامه سهجانبه میان شرکت آب منطقهای، جهاد دانشگاهی و آموزشوپرورش برای تقویت آموزش بهینهمصرف در مدارس استان به امضا رسید.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای کرمانشاه به همراه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، در بازدیدی میدانی از روستاهای کرمبست و کندوله در محدوده سد جامیشان، ضمن بررسی وضعیت موجود تأمین آب باغات، بر پیگیری راهکارهای اجرایی و تشکیل جلسه تخصصی مشترک تأکید کردند.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان همدان با تأکید بر نقش اثرگذار دانشآموزان در طرح دانشآموزی نجات آب (داناب) گفت: فرهنگسازی در حوزه مصرف بهینه آب، چه در کوتاهمدت و چه در بلندمدت، با مشارکت فعال دانشآموزان به نتیجه خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای همدان، با اشاره به ثبت تنها ۷۸ میلیمتر بارندگی از ابتدای سال آبی جاری، از کاهش ۴۸ درصدی نسبت به میانگین بلندمدت خبر داد و استان را در زمره پنج استان کمبارش کشور قرار داد.
دیوار حفاظتی و طرح تکمیل کانال بتنی و سازه تثبیت بستر پاییندست سد انحرافی رستمبند سوادکوه شمالی با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد ریال به بهرهبرداری رسید.
فرماندار گرمساربر ضرورت اجرای الگوی کشت با توجه به اقلیم هر منطقه تأکید کرد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقهای سمنان گفت: با توجه به کاهش بارندگیها، مجموعه دستگاههای اجرایی تلاش کردهاند با مدیریت منابع، کمترین آسیب به بخش کشاورزی و شرب وارد شود.
معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منطقهای اردبیل گفت: طبق آمار دقیق بیش از ۹۰ درصد از آبهای تولیدی در استان در بخشهای مختلف از جمله بخش کشاورزی مصرف میشود. این در حالی است که این رقم در کشورهای توسعه یافته کمتر از ۵۰ درصد است.
جلسهای بهمنظور بررسی مسائل و ارائه راهکار برای حل مشکلات کشاورزان قنات حاج مشیری، با حضور نمایندگان کشاورزان و سرپرست اداره منابع آب شهرستان شازند برگزار شد.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقهای یزد با تشریح مهمترین دستاوردهای آبی استان پس از انقلاب، از بهرهبرداری خط اول انتقال آب از کوهرنگ بهعنوان بزرگترین دستاورد آبی یزد، تکمیل سد مخزنی هرات بهعنوان تنها سد استان، اجرای خط انتقال آب از خلیج فارس برای صنعت و احداث نیروگاه برقابی خلیلآباد با هدف کمک به کاهش ناترازی برق کشور خبر داد.
مدیر امور منابع آب تربت حیدریه از بررسی طرح بازنگری مطالعات حد بستر و حریم رودخانه نسر خبر داد.
مرکز کنترل و پایش کنتورهای هوشمند چاههای کشاورزی شهرستان درگز با هدف مدیریت هوشمند برداشت از منابع آب زیرزمینی و ایجاد پایداری در آبخوان، به بهرهبرداری رسید.
در راستای صیانت از منابع حیاتی آبهای زیرزمینی، اجرای قوانین حفاظت از آبها و تحقق اهداف شورای حفظ حقوق بیتالمال، یک حلقه چاه غیرمجاز در محدوده اراضی فریمان شناسایی و با دستور مقام قضایی بهطور کامل مسدود شد که این اقدام منجر به جلوگیری از اضافهبرداشت حدود ۱۵ هزار مترمکعب آب زیرزمینی شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای مازندران گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور با پرداخت تسهیلات ۱۷ هزار میلیارد ریالی برای چهار طرح بزرگ تامین و توزیع آب در مازندران موافقت کرد.
جلسهای تخصصی با تمرکز بر موضوع حیاتی «مدلسازی کیفی مخزن سد شهربیجار» روز دوشنبه سیزدهم بهمنماه، ساعت ۱۰ صبح، در سالن پایش آنلاین شرکت آب منطقهای گیلان برگزار شد. این نشست به دعوت دفتر کیفیت منابع آب و با حضور مدیران و کارشناسان کلیدی دفاتر مطالعات پایه، آبهای سطحی و زیرزمینی، رودخانهها، و مدیر سد شهربیجار تشکیل شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای گلستان اعلام کرد: همزمان با فرا رسیدن ایامالله دهه مبارک فجر، ۱۸ پروژه عمرانی این شرکت به بهرهبرداری میرسد و عملیات اجرایی ۴ پروژه جدید نیز آغاز خواهد شد.
مدیر حفاظت و بهرهبرداری از منابع آب شرکت آب منطقهای اصفهان با هشدار نسبت به افت شدید سطح آبهای زیرزمینی در دشتهای استان، اعلام کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون ۸۴۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که منجر به صرفهجویی حدود هشت میلیون مترمکعب آب و کاهش فشار بر آبخوانهای بحرانی استان شده است.
اداره کل هواشناسی خراسان شمالی با صدور اطلاعیه هشدار نارنجی، بارش باران و احتمال جریان سیلاب را در چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در این استان پیش بینی کرد.
نشست هماهنگی اجرای طرح ملی دانشآموزی نجات آب با حضور مدیرعامل و مسئولان مرتبط در دفتر ایشان برگزار شد تا برنامهریزی دقیق و اجرای بهموقع این طرح در سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ مورد تأکید قرار گیرد.
مدیر مطالعات آب منطقهای همدان از کاهش چشمگیر بارشها در سال آبی جاری خبر داد و گفت: بارشها نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد و نسبت به بلندمدت ۴۸ درصد کاهش داشته است.
مدیر بهرهبرداری و نگهداری تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقهای آذربایجان شرقی از کاهش قابل توجه حجم آب ذخیرهشده در سدهای استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
در پی کاهش آبدهی چاههای تأمینکننده آب شرب شهرستان مرند، نشست بررسی و تصمیمگیری درباره راهکارهای تأمین پایدار آب شرب این شهرستان با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقهای آذربایجان شرقی برگزار شد.
بارشهای برف و باران در دیماه، اگرچه نشانهای امیدوارکننده برای طبیعت بود، اما دادههای رسمی نشان میدهد منابع آب کشور همچنان با کسری جدی روبهروست و رسیدن به تعادل آبی نیازمند تداوم بارشها و مدیریت مصرف است.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقهای یزد از افتتاح و بهرهبرداری دو طرح آبی در ایام دهه فجر امسال خبر داد.
خراسان شمالی پس از انقلاب اسلامی شاهد جهشی چشمگیر در مدیریت منابع آب بوده است؛ از احداث سدها و بندهای انحرافی تا توسعه شبکههای آبیاری و استفاده از پساب تصفیهشده در صنعت.