در راستای اجرای طرح احیاء و تعادلبخشی منابع آب زیرزمینی، یک حلقه چاه غیرمجاز در شهرک صنعتی دولتآباد شهرستان برخوار با پیگیری کارشناسان اداره منابع آب شناسایی و مسدود شد.
در دیدار مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان آذربایجان غربی با فرماندار ویژه شهرستان خوی، مسائل مرتبط با مدیریت منابع آب، حمایت از کشاورزان و ساماندهی بستر و حریم رودخانههای شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.
اقتصاد آب در ایران به نقطهای رسیده است که دیگر نمیتوان تنها با تکیه بر پروژههای عمرانی و افزایش تأمین، بر بحران خشکسالی و کاهش بارشها غلبه کرد. شکاف عمیق میان میزان برداشت و توان بازتولید منابع تجدیدپذیر، ضرورت تغییر پارادایم از «انتقال» به سمت «مدیریت هوشمند تقاضا» را دوچندان کرده است.
سازمان توسعه و بهره برداری فناوری های نوین آب های جوی، نشستی مشورتی با خبرگان حوزه فناوری های جوی، در راستای پروژه «سیاست گذاری و تامین مالی پایدار برای توسعه و تجاری سازی فناوری و نوآوری آب های جوی» برگزار کرد.
اعضای کارگروه ملی مدیریت مشارکتی آب در بازدید از شرکت تعاونی روستایی لواسان کوچک، ظرفیتها و توانمندیهای تشکلهای محلی برای واگذاری وظایف تصدیگری در حوزه آب را بررسی کردند.
سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به برپایی نمایشگاه «در ستایش آب» در موزه امام علی (ع)، این رویداد را فرصتی مغتنم برای بازنمایی جایگاه رفیع آب در تمدن بزرگ ایرانی ـ اسلامی دانست.
در نهمین جلسه کارگروه بررسی فناوریهای نوپدید بهبود وضع هوا، ظرفیتهای سرمایهگذاری در حوزه توسعه و تجاری سازی فناوری و نوآوری آبهای جوی بررسی شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای یزد با اشاره به تداوم خشکسالی و کاهش ۲۵ درصدی بارندگیها نسبت به میانگین بلندمدت، از شهروندان خواست با صرفهجویی حداقل ۲۰ درصدی در مصرف آب، صنعت آب استان را برای عبور موفق از تابستان پیشرو همراهی کنند.
شرکت مدیریت منابع آب ایران با پایان یافتن مرحله بررسی مدارک داوطلبان، از آغاز فرایند مصاحبه حضوری برای داوطلبان سهبرابر ظرفیت دوازدهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی خبر داد.
نشست کارگروه آب استان یزد به ریاست استاندار و با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقهای یزد و مدیران دستگاههای مرتبط برگزار شد و مهمترین مسائل حوزه آب استان مورد بررسی و تصمیمگیری قرار گرفت.
مدیر منابع آب شهرستان نهاوند از تشدید نظارتها بر رودخانه گاماسیاب و برخورد قانونی با برداشتهای غیرمجاز آب خبر داد و گفت: در راستای صیانت از منابع آبی و حفظ حقوق حقابهبران، شناسایی و جمعآوری ادوات غیرمجاز برداشت آب از این رودخانه بهطور مستمر در دستور کار قرار دارد.
رئیس گروه تعادلبخشی منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقهای همدان از پر و مسلوبالمنفعه شدن ۴۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان طی سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: با اجرای برنامههای طرح احیا و تعادلبخشی منابع آب زیرزمینی، از برداشت بیش از ۶.۱۴ میلیون مترمکعب آب جلوگیری شده است.
در راستای اجرای برنامههای سازگاری با کمآبی و صیانت از منابع آب زیرزمینی، نخستین جلسه سازگاری با کمآبی شهرستان ملایر در سال ۱۴۰۵ با حضور اعضای کارگروه مربوطه برگزار و راهکارهای مدیریت مصرف آب، کنترل تخلفات و اجرای مصوبات مرتبط مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس اداره منابع آب شهرستان رودان، از اجرای عملیات نظارت و برخورد با برداشت غیرمجاز مصالح رودخانهای در بخش جغین خبر داد.
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقهای مرکزی با تشریح نقش زیربنایی دادههای هواشناسی و هیدرومتری در برنامهریزیهای کلان، از پایش مستمر استان در قالب ۵ حوضه آبریز و ۱۵ محدوده مطالعاتی خبر داد و تأکید کرد: دقت در تولید آمار در ۹۱ ایستگاه استان، سنگبنای طراحی ایمن و پایدار پروژههای آبی و مدیریت سیلابهاست.
مدیر منابع آب شهرستان نور از تشکیل ۱۱ پرونده قضایی در راستای مقابله با تخلفات حوزه منابع آبی و مسدودسازی ۳ حلقه چاه غیرمجاز این شهرستان در سال جاری خبر داد.
در جلسه مشترک شرکت آب منطقهای لرستان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر اجرای ماده ۴۳ قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت در فرآیند صدور مجوزهای برداشت شن و ماسه از بستر رودخانهها و مسیلها تأکید شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای گلستان گفت: بارشهای مناسب نیمه دوم فروردینماه امسال موجب ذخیرهسازی ۲۴۳ میلیون مترمکعب آب در سدها و آببندانهای استان شد و شرایط مطلوبی را برای تأمین آب بخش کشاورزی فراهم کرد.
زیرساختهای آبی علاوه بر نقش حیاتی در تأمین آب و کنترل سیلاب، میتوانند به بستری برای توسعه گردشگری، اشتغال و رونق اقتصادی تبدیل شوند؛ ظرفیتی که در استان گلستان با وجود سدها و آببندانهای متعدد، امکان بهرهبرداری گستردهتری دارد.
نخستین جلسه کمیته سازگاری با کمآبی شهرستان باشت با تأکید بر صیانت از منابع آبی و ضرورت تغییر الگوی کشت برگزار شد. در این نشست که با حضور فرماندار و مسئولان آب منطقهای تشکیل شد، بر اجرای جدی ممنوعیت کشت برنج، برخورد قاطع با برداشتهای غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و تشکیل کارگروه ویژه برای جایگزینی محصولات کمآببر بهمنظور تأمین آب پایدار در بخش شرب و کشاورزی تأکید شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای کرمانشاه با تأکید بر ضرورت مدیریت مصرف آب و حفاظت از منابع آبی استان، از کشاورزان خواست با رعایت الگوی کشت و پرهیز از کشتهای دوم غیرمجاز، در حفظ سرمایههای طبیعی و اقتصادی استان مشارکت کنند.
جلسه بررسی طرح جلوگیری از کشت دوم در حریم تالابها و سرابهای استان کرمانشاه، روز چهارشنبه ۲۰ خردادماه در دفتر مدیرعامل شرکت آب منطقهای کرمانشاه برگزار شد.
در پنجاهوپنجمین اجلاس کمیسیون دائمی بهرهبرداری از منابع آب و انرژی رودخانه ارس، ایران و جمهوری آذربایجان ضمن توافق بر برنامه سال جاری آبگیری و رهاسازی آب از سدهای ارس و میلمغان، بر توسعه شبکه پایش منابع آب و احداث ۱۱ ایستگاه آبسنجی در طول رودخانه مرزی ارس تأکید کردند.
در نشست تخصصی مسئولان استانی و نمایندگان مجلس در محل پروژه سد آبسرده، مقرر شد با پیگیریهای مستمر و هماهنگی بیندستگاهی، موانع اجرایی این طرح حیاتی برطرف شده و روند بهرهبرداری از آن سرعت گیرد.
سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به نقش کلیدی تجهیزات کاهنده در کاهش بیش از ۳۰ درصدی مصرف آب، از اعطای تخفیفهای ویژه تا سقف ۵۰ درصد به مشترکان خوشمصرف و امکان ثبت سفارش نصب این تجهیزات در تهران از طریق سامانه تلفنی ۱۲۲ خبر داد.
سخنگوی صنعت آب، حمله دیشب آمریکا به مخازن آب در جنوب کشور را مصداق بازر جنایت جنگی دانست.
مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر آب و فاضلاب شهری و روستایی با تأکید بر لزوم عبور از نگاه صرفاً فنی به مقوله آب، از هنر به عنوان ابزاری اثرگذار برای ارتقای سواد آبی و ترویج فرهنگ سازگاری با کمآبی در جامعه یاد کرد.
سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به بهبود الگوی مصرف آب در تهران اعلام کرد که با اجرای سیاستهای وزارت نیرو و اقدامات فرهنگی، سهم مشترکان خوشمصرف در این کلانشهر افزایش یافته است.
سازمان توسعه و بهرهبرداری فناوریهای نوین آبهای جوی، راهکار افزایش بارش مطرح شده توسط هیات روسی را مورد بررسی قرار داد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای مازندران از موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور با پرداخت تسهیلات ماده ۵۶ به طرح آبرسانی به ساری و میاندورود خبر داد و گفت: با پیگیریهای انجام شده و موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور، مجوز پرداخت تسهیلات ماده ۵۶ به مبلغ پنج هزار میلیارد ریال برای افزایش سرعت اجرای طرح آبرسانی به ساری و میاندورود دریافت شد.