در ادامه اقدامات نظارتی و اجرایی مبتنی بر مصوبات شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بروجرد و در چارچوب سیاست های کلان طرح ملی احیا و تعادل بخشی سفرههای آب زیرزمینی، طی دو هفته اخیر عملیاتی گسترده و مؤثر با هدف ساماندهی برداشتهای غیرمجاز در این شهرستان به انجام رسید.
عضو مجلس خبرگان رهبری، با حضور در شرکت آب منطقهای لرستان هشدار داد که حفر چاههای عمیق برای کشتهای پرآببر، تعدی به حقوق نسلهای آینده است.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تأکید بر آمادگی کامل تأسیسات و نیروهای عملیاتی استان گفت: روند تأمین آب شرب، آب کشاورزی و برق مورد نیاز مردم در سراسر خوزستان بدون وقفه ادامه دارد و تمامی واحدهای تولید و تأمین آب و برق با حداکثر ظرفیت در حال خدمترسانی هستند.
یکصدوچهلوسومین نشست کافه دانش سازمان آب و برق خوزستان با موضوع معرفی و تبیین سامانه ملی «سدیران» به عنوان مرجع اطلاعات سدهای کشور و جایگزین سامانه قدیمی «ایراندمز» برگزار شد.
رییس گروه طرح توسعه سد مارد سازمان آب و برق خوزستان گفت: هدف اﺻﻠﯽ دﯾوار ﺣﻔﺎظت ﺳﺎﺣﻠﯽ، ﺗﺛﺑﯾت و ﭘﺎﯾدار ﺳﺎزی ﺳواﺣل در ﺑراﺑر ﻓرﺳﺎﯾش و ﻓرﺳودﮔﯽ ﻧﺎﺷﯽ از ﺟرﯾﺎن آب و ﻋواﻣل طﺑﯾﻌﯽ ﻣﺎﻧﻧد ﺳﯾﻼب و اﻣواج اﺳت.
معاون بخش آب، کشاورزی و محیطزیست سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر به شهرستان ایذه، ضمن بازدید میدانی از پروژه آبرسانی به شهرهای شمال شرق خوزستان از سد کارون ۳، بر لزوم تسریع در تکمیل این طرح کلان ملی تأکید کرد.
مدیرعامل شرکت خدمات لایروبی و ماشینآلاتی «عمران نیرو خوزستان صبا» از تکمیل عملیات اجرایی لایروبی، نیزدایی و ساماندهی سه ایستگاه هیدرومتری استراتژیک در شهرستانهای کرخه و بهبهان خبر داد.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از اخذ مجوز ۴۸ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل ماده ۵۶ برای احداث آبگیر و تصفیه خانه طرح جامع آبرسانی شهرستان دزفول خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، مشکل تأمین آب شرب شهر دزفول و مناطق تابعه به صورت اساسی برطرف خواهد شد.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در سفری یکروزه به شهرهای ایذه، هفتکل و باغملک، ضمن بازدید از پروژههای آبرسانی و نشست با مدیران اجرایی، بر تسریع در روند اجرای طرحهای مصوب رفع تنش آبی و پروژه ملی انتقال آب از سد کارون ۳ تأکید کرد.
معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منطقهای مازندران گفت: با توجه به تامین حدود 88 درصد آب آشامیدنی استان از منابع زیرزمینی و پراکندگی چاهها و چشمههای مورد استفاده، رعایت نکات مربوط به حفظ حریم کیفی آبهای زیرزمینی و چاهها باید به طور جدی در فرآیند صدور انواع مجوزها مورد توجه همه دستگاههای اجرایی قرار داشته باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای خراسان جنوبی از افزایش چشمگیر اعتبارات حوزه آب در سالهای اخیر خبر داد و گفت: اعتبارات این بخش از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ نسبت به سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۴.۴ برابر شده و همزمان پروژههای مهمی مانند آبرسانی به طبس، بیرجند و تکمیل سد بندان در استان در حال اجرا یا بهرهبرداری است.
با تکمیل عملیات اجرایی ایستگاه هیدرومتری «علیآباد زارعین» در محدوده مطالعاتی سمنآباد شهرستان خوسف، این مرکز آماده بهرهبرداری شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای خراسان جنوبی با اشاره به تداوم برداشت بیرویه از سفرههای زیرزمینی و قرار گرفتن ۲۶ محدوده مطالعاتی استان در وضعیت ممنوعه یا بحرانی، اعلام کرد: با وجود افزایش ۸۸ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته، بخش عمده آب مصرفی استان از منابعی با قدمت هزاران سال تأمین میشود و ادامه این روند، آینده آبی استان را با بحران جدی مواجه خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین از پیشرفت 27 درصدی طرح آبرسانی از سد طالقان به شهرهای محمدیه و مهرگان در استان قزوین خبر داد.
مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر آب و فاضلاب شهری و روستایی وزارت نیرو از انتشار «راهنمای انتخاب روش تأمین مالی و روش اجرا متناسب با پروژههای آب، فاضلاب و برقآبی» با شماره ۸۹۹ از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور خبر داد؛ ضابطهای که با هدف تقویت تنظیمگری و توسعه استفاده از روشهای متنوع تأمین مالی در طرحهای بخش آب تهیه شده است.
پساجنگ، پنجرهای است که عاشورا به ما آموخت چگونه آن را بگشاییم. با شجاعت انتخاب، با آگاهی به هنگام، با باور به اینکه این لحظه میتواند سرآغاز بزرگترین کامیابیهای ملی باشد.
سرپرست اداره منابع آب شهرستان فامنین از شناسایی و توقیف ادوات حفاری و لایروبی غیرمجاز حین فعالیت در این شهرستان خبر داد و گفت: حفاظت از منابع آب زیرزمینی و مقابله با هرگونه برداشت غیرمجاز، از اولویتهای مهم شرکت آب منطقهای همدان به شمار میرود.
کارگروه سازگاری با کمآبی استان اصفهان اعلام کرد از ۲۹ خردادماه بهمدت چند روز، بهجای قطع کامل جریان آب، رهاسازی آب در زایندهرود تنها با هدف حفظ جریان پایه زیستمحیطی انجام میشود و در این مدت هرگونه برداشت آب از رودخانه ممنوع است.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای یزد از اجرای سه برنامه سند سازگاری با کمآبی، بازتخصیص منابع آب و بازار آب به عنوان محورهای اصلی مدیریت منابع آبی استان خبر داد.
مدیر منابع آب شهرستان کبودرآهنگ از شناسایی و مسلوبالمنفعه شدن سه حلقه چاه غیرمجاز در اراضی روستای قباقتپه خبر داد و گفت: این چاهها که با هدف ذخیره آب حفر و برای جلوگیری از شناسایی زیر خاک مخفی شده بودند، پس از انجام عملیات خاکبرداری و آشکارسازی، بهطور کامل پر و مسدود شدند.
با تشدید بحران خشکسالی و گسترش آن در سراسر ایران، سرپرست سازمان توسعه و بهرهبرداری فناوریهای نوین آبهای جوی از رویکردی فناورانه برای تأمین آب خبر داد؛ رویکردی که با تکیه بر استحصال آب از اتمسفر و بهرهگیری از فناوریهای نوینی مانند یونیزاسیون جو و الکترومغناطیس، به دنبال ایجاد تحول در شیوههای تأمین آب کشور است.
جلسه توجیهی و مصاحبه مأموران ماده ۳۰ قانون توزیع عادلانه آب با حضور نمایندگان شرکت مدیریت منابع آب ایران و جمعی از مسئولان و کارشناسان مرتبط در شرکت آب منطقهای کرمانشاه برگزار شد.
بهمنظور مدیریت منابع محدود آبی در سال جاری و با هدف تأمین نیاز باغات و مزارع تا پایان شهریورماه، شرکت آب منطقهای اصفهان اعلام کرد توزیع آب کشاورزی در شرق و غرب حوضه زایندهرود طبق طرح نوبتبندی مصوب و با نظارت کارگروه سازگاری با کمآبی ادامه مییابد و هرگونه برداشت از رودخانه در ایام غیرنوبت ممنوع اعلام شد.
مدیر امور منابع آب شهرستان خرمآباد از اجرای حکم قطع برق ۱۳ حلقه چاه کشاورزی در بخش زاغه، با هماهنگی دادستان و مشارکت نیروی انتظامی و اداره برق خبر داد.
استاندار گلستان با اشاره به شتاب گرفتن اجرای سد آقدکش اعلام کرد این پروژه که تا سال ۱۴۰۳ تنها ۳۸ درصد پیشرفت داشت، اکنون به ۹۲ درصد رسیده و در صورت تأمین اعتبارات لازم، در هفته دولت به بهرهبرداری میرسد؛ طرحی که نقش مهمی در کنترل سیلابهای گرگانرود و تأمین آب بخشهای صنعتی و شمال استان خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای گلستان گفت: پروژههای تأمین مالی شده از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی در سه بخش مدیریت آب کشاورزی، کنترل سیلاب و توسعه آبزیپروری در استان با پیشرفت مطلوب در حال اجراست و بخشی از این طرحها بهزودی به بهرهبرداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای کرمانشاه از بررسی اصلاحیه اعتبارات پدافند غیرعامل سال ۱۴۰۴ ابلاغی از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران با حضور معاونان، مدیران و مسئولان مرتبط شرکت خبر داد و بر ضرورت هدفمندسازی منابع مالی برای ارتقای تابآوری زیرساختهای آبی استان تأکید کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با صدای سیمای استان ضمن گرامیداشت هفته صرفه جویی، برخی اقدامات این شرکت در حفاظت و صیانت از منابع آبی را بیان داشت.
معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت سهامی آب منطقهای گیلان، از روند اجرای طرح ساماندهی و لایروبی «گیشه دمرده» در بخش خشکبیجار شهرستان رشت بازدید کرد و دستورات لازم برای رفع نواقص احتمالی را صادر کرد.
چهارمین جلسه کارگروه اجرایی «نظامنامه کیفیت منابع آب استان تهران» با هدف ساماندهی مدیریت کیفی و تبیین برنامههای سال ۱۴۰۵ برگزار شد. در این نشست ضمن ارائه گزارش عملکرد سال گذشته، بر ضرورت هماهنگیهای لازم برای اجرای سیاستهای کلان وزارت نیرو و سازگاری با ساختار جدید بخش آب تأکید گردید.