

به گزارش شبکه خبری آب ایران به نقل از روابطعمومی شرکت آب منطقهای گلستان، این کارگاه که تدریس آن را سید محسن حسینی کارشناس مسائل آب بر عهده داشت، با هدف ارتقای دانش عمومی و تخصصی در حوزه مدیریت منابع آب و بهره وری برای نوجوانان استان برگزار شد و شرکتکنندگان با مباحثی همچون ضرورت بهرهوری در مصرف آب، معرفی سازههای آبی سنتی و مدرن و نقش فناوریهای نوین در افزایش بازدهی مصرف آشنا شدند.
مدرس این کارگاه با اشاره به اینکه ۵۰ سال گذشته جمعیت استان یک میلیون نفر و میزان پتانسیل آب استان ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بوده است خاطر نشان کرد: اکنون که جمعیت استان ۲ میلیون نفر است، پتانسیل آب تجدید ناپذیر استان تغییری نکرده است، بنابراین سرانه مصرف هر گلستانی نیز به همین دلیل کاهش یافته و نیاز است میزان مصرف آب مدیریت و بهره ورانه شود.
سید محسن حسینی، جمع آوری آب باران در ساختمانها، استفاده از شیوههای نوین آبیاری مانند آبیاری قطرهای و بارانی به جای روشهای سنتی پرمصرف، فرهنگسازی در میان خانوارها برای صرفهجویی در مصرف آب شرب، توجه به مفهوم آب مجازی، استفاده از رسانهها و شبکههای اجتماعی برای ترویج فرهنگ صرفه جویی را از جمله راههای بهره وری مصرف آب عنوان کرد.
این کارشناس مسائل آب افزود: ۱۶۰۰ سال پیش پیشینیان ما در استان سدی به نام «گرکز» ساختند و این نشان دهنده توانمندی فنی ایرانیان در زمینه سدسازی است ولی ۶۰ سال پیش، قبل از انقلاب سد وشمگیر در استان ساخته شد که به علت خودباختگی و وابستگی ما به دیگر کشورها این سد توسط خارجیها ساخته شد و ما ایرانیها فقط نقش کارکر ساده را در احداث آن داشتیم، اما خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۱۲ سد در استان به دست توانای متخصصین فنی و جوانان نخبه استان ساخته شده و امروز نوبت شما نوجوانان نخبه است که بتوانید با ارائه ایدههای نو در زمینه بهرهوری، مصرف بهنیه و مدیریت منابع آب فردایی بهتر را در زمینه منابع آب استان را برای آیندگان رقم بزنید.
در این کارگاه آموزشی همچنین بر اهمیت فرهنگسازی در مورد بهره وری و مصرف بهینه آب و انتقال پیامهای آن توسط "کانون یاران سفیر آب" در سطح جامعه به ویژه نوجوانان و کودکان تأکید شد.
مسئولان برگزاری این برنامه، هدف اصلی چنین نشستهایی را ارتقای سطح آگاهی عمومی و تخصصی نسل نوجوان در راستای بهره وری، مصرف بهینه آب و صیانت از منابع آبی برای نسلهای آینده عنوان کردند.
