به گزارش شبکه خبری آب ایران به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقهای تهران، در ابتدای این نشست، یدالله محمدی امجد رئیس اداره متوسطه اول اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، ضمن تاکید بر لزوم شناسایی دانش آموزان نخبه و استفاده از ظرفیتهای آنها در راستای ثبت اختراعات دانش آموزی که میتواند به صرفهجویی در مصرف آب و یا بازچرخانی آب کمک کند، اظهار کرد: همانند جشنواره خوارزمی که فرصتی برای کشف استعدادهای درخشان و دانشآموزان مستعد و علاقهمند به نوآوری است، باید جشنوارهای ویژه ثبت اختراعات دانش آموزش در حوزه آب راه اندازی شود تا فرصت استفاده از ظرفیتهای دانشآموزی برای مدیریت مصرف آب و همسو با طرح ملی داناب در کشور ایجاد شود.
وی با تأکید بر لزوم ورود هوش مصنوعی به مباحث آموزشی و طرح داناب، گفت: بدون شک طی ۲۰ سال آینده هوش مصنوعی دنیا را فراخواهد گرفت لذا به منظور همسو و همگام شدن با تغییرات جهانی، ورود هوش مصنوعی به حوزه آموزش و پرورش و استفاده از این ظرفیت مهم باید در دستور کار قرار گیرد و مدیران مدارس باید به حمایت و تشویق دبیرانی که در این حوزه پیشگام می شوند، اهتمام بورزند.
محمدی در ادامه با اشاره به اینکه اجرای طرح داناب تاکنون تاثیر مثبتی در روند مدیریت مصرف آب در مدارس سطح متوسطه اول داشته است، افزود: طبق گزارشات ارسال شده از طرف مدیران مدارس سطح متوسطه اول در خصوص بازخورد اجرای طرح داناب، طی چند سال اخیر مصرف آب در مدارس روند کاهشی داشته که این امر نشان از تاثیرگذار بودن طرح داناب و آموزش و فرهنگسازی در مدارس داشته است.
رییس اداره متوسطه اول اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: آب سرمایه ملی است و استفاده صحیح از آب وظیفه همگانی است، لذا اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران از ظرفیتهای موجود در راستای ترویج اهمیت مدیریت مصرف آب و اشاعه فرهنگ درست مصرف کردن آب در میان دانشآموزان و اولیای آنها با شرکت آب منطقهای تهران همکاری میکند.
در ادامه این جلسه الهام گلبخش کارشناس طرح داناب دفتر روابط عمومی شرکت آب منطقهای تهران با اشاره به لزوم اشاعه فرهنگ صحیح مصرف آب و آگاهسازی آحاد جامعه از شرایط آبی کشور به منظور جلب همکاری و همراهی آنها جهت مدیریت مصرف آب، عنوان کرد: طرح داناب (طرح ملی دانشآموزی نجات آب) از ۱۶ سال پیش به همین منظور در کشور کلید خورد چرا که گسترش آموزشهای آبی و ارتقاء سواد آبی یکی از مؤلفههای کلیدی در نیل به مدیریت پایدار منابع آبی است.
وی با اشاره به اینکه در این طرح هر دانش آموزی یک ناجی آب و هر ناجی آب حافظ آب خواهد بود تصریح کرد: طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) با شعار "دانش آموز آگاه ناجی آب" در شرکت آب منطقه ای تهران اجرا می شود و مخاطـب هـدف در طرح داناب نوجوانان دروه متوسطه اول هستند؛ چرا که از یک سو این قشر به سبب گروه سنی که در آن قرار گرفته اند ذهنی پویا و آموزش پذیر دارند که آمادگی لازم جهت نهادینه شدن فرهنگ صحیح مصرف آب را دارد.
کارشناس طرح داناب دفتر روابط عمومی شرکت آب منطقهای تهران از سوی دیگر به سبب ورود به دوره نوجوانی میتوانند به درک درستی از وضعیت منابع آبی که در طی آموزشهای طرح داناب به آنها منتقل میشود، دست پیدا کرده اهمیت موضوع را درک و به عنوان سفیران این شرکت نقش موثری در انتقال این فرهنگ ارزشمند به بر خانواده و گروه همسالان ایفا کنند.
گلبخش در پایان خاطرنشان کرد: در طرح داناب ظرفیتهای فرهنگی و اقدامات موثر مرتبط با حوزه بهرهوری آب انتقال داده می شود و از این طریق بخشی از نگرانیها امروز در بحث آب با کمک دانشآموزان مرتفع خوهد شد.