به گزارش شبکه خبری آب ایران به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقهای سمنان، این کارگاه آموزشی با هدف آموزش درباره وضعیت منابع آبی، نحوه مدیریت بهینه آب و فرهنگسازی مصرف آب با حضور دبیران دوره متوسطه اول و رابطان داناب در سالن جلسات شرکت آب منطقهای سمنان برگزار شد.
مجری طرح احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقهای سمنان با اشاره به وضعیت منابع آبی در استان سمنان اظهار داشت: حفاظت از آبخوانها امری ضروری است و در این راستا طرحهای احیا و تعادل بخشی از سوی وزارت نیرو در حال انجام است.
عباسعلی محمدی بر ضرورت فرهنگسازی درزمینه مصرف آب تأکید کرد و گفت: طرح داناب یا طرح ملی دانشآموزی نجات آب با هدف افزایش آگاهی در بین دانشآموزان و نسل جوان در حال اجرا است تا این نسل با اهمیت آب و نگهداری بهینه از آن آشنا شوند.
وی با اشاره به کمبود منابع آبی در استان سمنان ابراز امیدواری کرد تا با کمک آموزش دهندگان و معلمان اهداف مورد نظر طرح داناب محقق شود.
مجری طرح احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقهای سمنان گفت: متأسفانه در سالهای گذشته به دلیل اضافه برداشت از آبخوانها و همچنین تغییر اقلیم و افزایش دما با کمبود شدید منابع آب در استان مواجه هستیم و برای حفظ آبخوان نیازمند یک مشارکت همگانی هستیم.
نماینده شرکت مشاور طرح داناب در استان سمنان نیز در این کارگاه آموزشی به بیان چالشهای اصلی منابع آب کشور و استان سمنان اشاره کرد و گفت: ارتقای سواد آبی در میان دانشآموزان به عنوان نسلهای آتی که آینده سازان کشور به شمار می روند امری مهم و ضروری است.
مهدی زینعلی درباره آبهای تجدیدپذیر و ارتباط آن با آبخوان نیز گفت: اگر در کشوری از منابع آب تجدیدپذیر به اندازه زیر ۲۰ درصد مصرف شود چالشی به وجود نمیآید اما اگر بین ۲۰ تا ۴۰ درصد مصرف شود تنش آبی متوسط و بین ۴۰ تا ۸۰ درصد تنش آبی بالا و اگر بیشتر از ۸۰ درصد مصرف شود تنش بسیار شدید است.
وی به وضعیت استفاده از منابع آبی تجدیدپذیر در کشور ایران و استان سمنان اشاره کرد و گفت: میزان استفاده از منابع آب تجدیدپذیر در ایران ۱۰۸ درصد و در استان سمنان ۱۲۸درصد و به معنای این است که علاوه بر مصرف آبهای تجدیدپذیر از ذخایر استراتژیک سفره آب زیرزمینی نیز برداشت میشود.
نماینده شرکت مشاور طرح داناب در استان سمنان با اشاره به عواقب اضافه برداشت از آبخوانها اشاره کرد و گفت: فرونشست و از دست دادن بخشی از ظرفیت آبخوان از مهمترین عواقب اضافهبرداشت از سفرههای آب زیرزمینی است.
زینعلی در پایان هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را توانمندسازی معلمان برای اجرای طرح داناب و گسترش آگاهیهای مرتبط با مدیریت منابع آب عنوان کرد.
در پایان رابطان حاضر در کارگاه آموزشی سؤالات خود را درباره چگونگی برگزاری کلاسهای آموزشی برای دانشآموزان مطرح کردند و کارشناسان بخش آب استان پاسخها و راهکارهای مناسب برای اجرای طرح داناب در استان را ارائه کردند.
گفتنی است پوستر مفهومی طرح داناب نیز در پایان در گروه طرح داناب رونمایی شد و بارگزاری شد.