مشاور عالی فرمانده سپاه پاسداران در گردهمایی مدیران عامل و دبیران فرهنگی بخش آب کشور:
به گزارش خبرنگار شبکه خبری آب ایران، حجتالاسلام حسین طائب مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه در گردهمایی سراسری مدیران عامل، دبیران فرهنگی، ائمه جماعات و فرماندهان بسیج شرکتهای آب منطقهای کشور اظهار داشت: بنا بر آیات قرآن کریم، راهبردهای زندگی برای سعادت دنیا و آخرت بشر، در حوزه سرمایه اجتماعی در آیات آخر سوره اعراف بیان شده است. در این آیات برای ایجاد و حفظ سرمایه اجتماعی چند راهبرد بیان شده که اولین آن مقاومسازی آحاد یک جامعه اعم از خانواده تا جغرافیایی وسیعتر در حد یک ملت بیان شده است.
وی افزود: بنا به دستور قرآن، آحاد یک جامعه به صورت فرد به فرد در برابر سختیها و مشکلاتی که به وجود میآید، باید مقاومسازی شوند. دومین عرصه، مقاومسازی در مقابل معصیت خداست؛ انسان با ترک معصیت، احتیاج به مقاومتسازی دارد؛ چرا که شیطان قسم خورده که بشر را از مسیر تعامل منحرف میکند و سومین عرصه مقاومسازی نیز در بندگی خداست.
حجتالاسلام طائب بیان داشت: سفارش بعدی قرآن کریم به انسان این است که این مقاومسازی را تبدیل به جبهه کنیم. یعنی جامعه خود را اعم از خانواده یا یک ملت یا مستضعفین جهان را تبدیل به یک جبهه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: حرکت زمانی اتفاق میافتد که تهدیدزدایی به کارآمدی منجر شود یعنی در نهایت باید این جبهه را برای کارآمدسازی در مسیر رسیدن به کمال دنیا و آخرت، توسعه ارتباطی دهیم که در روایت یکی از مصادیق این کارآمدی، ارتباط با امام زمان (عج) است. یعنی اگر میخواهید در جاده سعادت حرکت کنید و به تکامل برسید، ارتباط با ولایت را قوی کنید.
حجتالاسلام طائب تأکید کرد: در مسیر حفظ و توسعه سرمایه اجتماعی کوچک کردن جمع، ما را به نتیجه نمیرساند و ما نیازمند توسعه ارتباطات هستیم.
مشاور عالی فرمانده سپاه پاسداران در ادامه سخنان خود با تشریح مفهوم جنگ نرم اظهار داشت: جنگ نرم دو فرایند دارد. جنگ نرم عبارت است از جابجایی عشق و نفرت نسبت به ارزشهای خودی و بیگانه؛ هر ملت و هر جامعه هدفی برای خودش یک سری ارزشها دارد و ملت مهاجم میخواهد کاری کند که این عشق به ارزشهای دینی و ملی را به بی تفاوتی و از بی تفاوتی به نفرت تبدل کرده و به ازای آن ارزشهای بیگانه را به عشق آن ملت تبدیل کند.
وی افزود: در جنگ نرم هر کسی توانست جای این حب و بغض را عوض کند، پیروزی بیشتری دارد. بنابراین در فرآیند جنگ نرم به سراغ علائق و سلائق، عواطف و احساسات، ادراکها و بعد به سراغ باورها و اراده میروند. این مراحل که طی شد خود به خود باورها عوض میشود.
حجتالاسلام طائب بیان داشت: سوالاتی از قبیل اینکه چرا انقلاب اسلامی شکل گرفت؟ چرا جنگ اتفاق افتاد؟ در جنگ موقعی که دشمن را از مرز بیرون کردیم برای مجازات متجاوز چرا باز دشمن را تعقیب کردیم؟ چرا توفان الاقصی اتفاق افتاد؟ و سوالات دیگری از این دست با هدف تغییر باورها و اداراکات انجام میشود.
وی در ادامه نیز به سوالات حاضران در خصوص مسائل منطقه پاسخ گفت.