در راستای اجرای طرح دانش آموزی نجات آب انجام شد:
به گزارش شبکه خبری آب ایران به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقهای تهران، محمدرضا گیتیپژوه در این نشست علمی آموزشی که در راستای اجرای طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) انجام شد، با بیان این مطلب تصریح کرد: اشاعه فرهنگ مدیریت مصرف صحیح منابع آبی و شناخت صحیح از تعریف مصرف و اهمیت آن، انواع بخشهای مختلف مصارف آبی و اطلاع از برنامههای کاربردی سازمانهای متولی از جمله شرکتهای آب منطقهای یکی از مهمترین مباحث در حفاظت از منابع آبی از جمله آبهای زیر زمینی میباشد که طرح داناب یکی از ارکان اصلی فرهنگسازی و یکی از ابزار مهم در تحقق اهداف مذکور از طریق انتقال مفاهیم و آموزش های مهم در مباحث منابع آبی به دانش آموزان است که طی چندین سال اخیر با همکاری شرکت آب منطقهای تهران و اداره کل آموزش و پرورش انجام میپذیرد .
گیتیپژوه در ادامه افزود: آموزش صحیح و افزایش سطح دانش و آگاهی نسبت به منابع آبی به دانش آموزان از سنین کودکی و نوجوانی میتواند تاثیر به سزایی در نهادینه کردن فرهنگ صحیح مصرف آب در آینده کشور و کمک به اصلاح الگوی مصرف آب در همه زمینه ها داشته باشد.
گیتیپژوه در ادامه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت منابع آب های زیر زمینی تصریح کرد: توجه بیش از پیش به بحث تغذیه مصنوعی، نظارت و کنترل میزان برداشت از آبخوانها از طریق نصب کنتورهای هوشمند و تقلیل منصوبات چاههای مجاز و نظارت دقیق گروههای گشت و بازرسی جهت جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز از جمله اقدامات شرکت آب منطقهای تهران به منظور حفاظت از منابع آبهای زیر زمینی میباشد.
وی با بیان اینکه عمده مصرف آب در بخشهای صنعت و کشاورزی میباشد، اظهار کرد: بحث کاربرد اراضی و الگوی کشت از مباحث بسیار مهم در حوزه کشاورزی است که باید مورد توجه جدی متخصصان و کشاورزان قرار گیرد تا مانع از برداشتهای بیرویه در حوزه آبهای زیرزمینی و تقویت مدیریت مصرف شود که این مباحث در قالب طرح داناب نیز به دانش آموزان منتقل میشود که تاثیر به سزایی در افزایش دانش و آگاهی و تقویت فرهنگ صحیح مصرف آب در آینده دارد.
گیتیپژوه در پایان با تاکید بر اهمیت جایگزین نمودن منابع آب پایدار (پساب) به جای استفاده از منابع آبهای زیر زمینی در صنعت و کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به توسعه زندگی شهری و افزایش مصرف آب، استفاده از پساب تصفیه شده میتواند یکی از راه حلهای بسیار مهم و کاربردی جهت حفاظت از منابع آبی باشد که یکی از مباحث مهم مطرح شده در طرح داناب جهت آشنایی دانش آموزان با راههای نوین مصرف بهینه آب و حفاظت از منابع آب های زیر زمینی و آشنایی با مباحث احیاء و تعادل بخشی آب های زیر زمینی نیز میباشد.
گفتنی است، در پایان این نشست، سرگروههای آموزشی ضمن بازدید از دشت ورامین، سوالات خود را در حوزه احیاء و تعادل بخشی آبهای زیر زمینی مطرح و به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداختند.