نماینده مشاور طرح داناب:
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقهای استان هرمزگان، شادمهر رکنالدینی قلعهدژ در اولین جلسه آموزشی و توجیهی طرح داناب سال 1399-1400 که با حضور مدیر روابط عمومی آب منطقهای، نماینده اداره کل آموزش و پرورش در طرح داناب و رابطین نواحی 22 گانه آموزش و پرورش هرمزگان به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد، اظهار کرد: آب در میان عناصر تشکیلدهنده هستی، یکی از شگفتانگیزترین پدیدهها محسوب میشود و اهمیت آن از دیدگاههای علمی، مذهبی و تاریخی قابل بررسی است.
وی با ذکر این نکته که آب تنها مادهای در طبیعت است که به سه گونه جامد، مایع و گاز یافت میشود، عنوان کرد: هر کدام از ویژگیهای منحصر به فرد فیزیکی و شیمیایی آب مانند کشش سطحی، چگالی بالا و ... نقش بسزایی در زندگی موجودات دارد و بازتاب دهنده آیه و جعلنا من الما کل شی حی است.
نماینده مشاور طرح داناب در استان هرمزگان با اشاره به انبساط یخ در حالت جامد، تصریح کرد: افزایش حجم یخ در هنگام سرمازدگی، منجر به پایین آمدن چگالی یخ نسبت به آب مایع میشود و در نهایت یخ روی آب شناور میماند. در این حالت آب به عنوان عایق عمل میکند و از یخ زدن لایههای زیرین آب جلوگیری میکند. این ویژگی شرایط زیست را برای موجودات آبزی زیادی در مناطق سردسیر فراهم میکند.
رکنالدینی با اشاره به لزوم آموزش مفاهیم مرتبط با آب در میان اقشار جامعه، اظهار کرد: طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب)، بر اساس ایدهای علمی برگرفته از مطالعات جامع پیرامون طرحهای فرهنگی و آموزشی به اجرا درآمد. سنجش اثربخشی طرح در طول اجرای دوساله، نشان دهنده موفقیت آن بود و باعث شد که جای خود را در حوزه آموزش کشور باز کند.
وی خاطرنشان کرد: قدرت دریافت و تحلیل مسائل گسترده و بعضاً انتزاعی حوزه آب ( از قبیل کسری مخازن آب زیرزمینی، آب مجازی و ...) توسط دانشآموزان متوسطه اول از جمله دلایل اجرای این طرح در میان دانشآموزان پایه هفتم، هشتم و نهم است.
نماینده مشاور طرح داناب در استان هرمزگان ادامه داد: در این طرح با هدف قرار دادن دانش آموزان، برنامهریزی شده است تا مسائل و چالشهای اصلی حوزه آب اعم از مسائل ارزشی پیرامون آب، مسائل کمی، مسائل کیفی، بحث آب مجازی، ارزش ذاتی و اقتصادی آب و ... در روندی نظام مند به این قشر، آموزش داده شود.
رکنالدینی بیان داشت: داناب به دنبال آگاهی بخشی و تغییر نگرش در ارزشهای جامعه هدف نسبت به مقوله آب است تا در نهایت باعث ایجاد مسئولیت اجتماعی در میان جامعه هدف شود.
وی با بیان اینکه طرح داناب در مدلی سهگانه که مولفههای شناختی، انگیزشی و رفتاری را پوشش میدهد اجرا خواهد شد، تصریح کرد: تمام فعالیتها در این مسیر سهگانه بوده و برای تحقق نسلی آگاه، حساس و مسئولیتپذیر در حوزه آب تلاش خواهیم کرد.
نماینده مشاور طرح داناب در استان هرمزگان ادامه داد: روند اجرای طرح داناب نیز مبتنی نظامهای هفتگانه آموزشی، مشارکتی، انگیزشی و تشویقی، رسانهای، ارزیابی و ارزشیابی، مستندسازی و گزارشدهی خواهد بود.
رکنالدینی با ذکر این نکته که طرح در دو بخش آموزش و ارزیابی اجرا میشود، اظهار کرد: برای انتقال آموزشها و مفاهیم در طرح داناب از مدل گلوله برفی استفاده خواهیم کرد. در این مدل از ظرفیت نمایندگان نواحی آموزش و پرورش برای انتقال مفاهیم و مطالب به رابطین مدارس و سپس دانشآموزان استفاده میشود.
وی در خصوص ارزیابی ارکان اجرا کننده طرح، اذعان کرد: مشاور طرح اقدام به ارزیابی رابطین نواحی خواهد کرد و رابطین نواحی نیز بر اساس ملاکهای ابلاغی مشاور رابطین مدارس را ارزیابی میکنند در نهایت رابطین مدارس نیز بر اساس ملاکهای مشخص اقدام به ارزیابی دانشآموزان میکنند.
نماینده مشاور طرح داناب در استان هرمزگان تم محوری اجرای طرح داناب را ارزش اقتصادی آب خواند و تصریح کرد: از رابطین محترم درخواست میشود تاکید ویژهای در آموزش مفاهیم مرتبط با آب داشته باشند.
رکنالدینی عنوان کرد: علاوه بر فضای مجازی و وبینارهای هفتگی، سایت داناب دیگر راه ارتباطی رابطین نواحی و مدارس برای دریافت اطلاعات و محتواهای آموزشی محسوب میشود. برگزاری مسابقات و جشنوارههای مختلف میان رابطین مدارس، رابطین نواحی و دانشآموزان از دیگر برنامههای در نظر گرفته شده در سایت داناب است.
وی با اشاره به ظرفیتهای مناسب اپلیکیشن سواد آبی برای گسترش مفاهیم حوزه آب، گفت: اپلیکیشن گسترش سواد آبی که به همت مشاور ملی طرح طراحی شده است از اهمیت ویژهای در اجرای طرح و ارزیابیهای رابطین نواحی و مدرسه برخوردار است که لازم است رابطین محترم نواحی با در نظر گرفتن بستههای تشویقی برای رابطین مدارس و به تبع آن دانشآموزان نسبت به جلب دانشآموزان به این اپلیکیشن اقدام کنند.
نماینده مشاور طرح داناب در استان هرمزگان اظهار کرد: در مرحله اول از تمام رابطین نواحی درخواست میشود هر چه سریعتر اقدام به ساماندهی رابطین مدارس تحت پوشش خود اقدام کنند. یک رابط مدرسه برای پایه هفتم، هشتم و نهم و یک رابط برای پایه یازدهم درس انسان و محیط زیست در طرح داناب در نظر گرفته شده است که انشاءالله هر چه زودتر شبکهسازی توسط رابطین نواحی انجام شود.