دوشنبه, 12 آبان 1404
مشروح خبر :: اطلاع رسانی به موقع حق مردم است/ اجرای موفق پویش های مردمی نیاز به کارهای ترویجی دارد

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل وزارت نیرو؛

اطلاع رسانی به موقع حق مردم است/ اجرای موفق پویش های مردمی نیاز به کارهای ترویجی دارد

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل وزارت نیرو گفت: هر اتفاقی که در کشور رخ دهد به نقش روابط عمومی‌ها و نحوه اطلاع رسانی به مردم باز می گردد؛ بنابراین اگر قرار است تصمیم کلانی برای کشور اتخاذ شود، حق مردم است که درباره آن بدانند و آن را لمس کنند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، صدیقه ببران در نشست دبیران انسجام بخشی روابط عمومی های صنعت آب و برق کشور که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اتفاقی که تحت عنوان انسجام بخشی در مجموعه وزارت نیرو رخ داده است، از جمله اقدام های بسیار مفید و نادر در سطح کشور می‌باشد. وی با بیان اینکه نبود انسجام در جامعه موجب خسارات بسیاری در کشور شد، افزود: یکی از مهمترین دلایل این اتفاقات استفاده نکردن از حوزه اطلاع رسانی و روابط عمومی است؛ هر اتفاقی که در کشور رخ دهد به نقش روابط عمومی‌ها و نحوه اطلاع رسانی به مردم باز می گردد؛ بنابراین اگر قرار است تصمیم کلانی برای کشور اتخاذ شود، حق مردم است که درباره آن بدانند و آن را لمس کنند. مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل وزارت نیرو با اشاره به اینکه عملکرد روابط عمومی صنعت آب و برق طی سال های گذشته نشان داده است که می‌توان با برنامه ریزی مناسب مانع از اتفاقات ناخوشایند برای مردم شد، ابراز کرد: همزمان با ماجرای حذف قبوض که یکی از موفقیت های صنعت برق بود، کمترین میزان نارضایتی را مشاهده کردیم. این هنر همکاران ما در بخش های مختلف بود که چگونه قضایا را مدیریت کنند. نمونه دیگر اتفاقی است که در سیلاب های ابتدای سال رخ داد و همکاران ما به خوبی عمل کردند و تبعات خسارات را به حداقل رساندند. وی با اشاره به اینکه کار گروهی در حوزه صنعت آب و برق در حال شکل گرفتن است و این مساله جای خرسندی دارد، گفت: صنعت آب و برق دارای کلیشه های خاص خود است ولی با رویکرد مقام عالی وزارت، این موضوع وارد عرصه اجتماعی شده است، همچنین مدیران عامل با حوزه روابط عمومی ها همراهی خوبی داشتند که موجب بهتر شدن جایگاه روابط عمومی ها شده است. ببران با اشاره به مولفه انسجام بخشی تصریح کرد: از طریق انسجام بخشی ها نکات مورد نظر ما به مدیران روابط عمومی در استان های مختلف منعکس خواهد شد. کسی که حوزه انسجام بخشی را بر عهده می گیرد، به طور کامل توان مدیریت خواهد داشت. انسجام بخشی امری سالانه و مدیریت آن گردشی است تا به این دستاورد برسیم که چگونه می توان در حداکثر هم افزایی کار را پیش برد. وی با اشاره به اینکه رویکرد وزارت نیرو همراه با تحولات کشوری پویاست، گفت: حوادثی که اخیرا در کشور رخ داده است، میزان نا امیدی و نبود اعتماد مردم را افزایش داده است؛ در چنین موقعیتی هر بخش از دولت باید در جهت اعتمادآفرینی تلاش داشته باشد که صنعت آب و برق در این زمینه پیشرو بوده و می باشد. وی اضافه کرد: طی سال گذشته گزارش های متعددی برای دولت و رهبری ارسال شده که در پنج مورد آن بر روش وزارت نیرو تاکید کرده اند. به عنوان نمونه رهبری پویش «الف، ب، ایران» را مورد توجه قرار داده و دستور ادامه آن را داده اند. مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل وزارت نیرو خاطر نشان کرد: این پویش تا آخر سال نیست بلکه قرار است تا انتهای دولت فعلی این رویکردها ادامه پیدا کند. فاز اول این پویش تا آخر امسال پیش خواهد رفت. وی از افتتاح 227 پروژه تا پایان سال جاری خبر داد و تصریح کرد: اگر سابق بر این افتتاح پروژه ها به صورت رسمی و با حضور مقامات مسئول محلی و ملی دنبال می شد، قرار است، در این پروژه ها قرار شد که این مساله در افتتاح طرح ها نباشد و تنها تاکید بر این است که باید مردم در جریان قرار گیرند و آن را حس کنند. اگر مردم این مسائل را حس نکنند، این اقدامات یک کار روتین خواهد بود. ببران با تاکید بر نقش تشکل های مردمی بیان کرد: جریان سازی پویش ها در گرو این است که مساله از مردم به مردم منتقل شود. یکی از مراحلی که برای این کار مورد نیاز است، ایجاد کارگزاران بومی و محلی است که از جامعه ای به جامعه دیگر تفاوت دارد. در واقع مردم سخن کسی را می پذیرند که مورد اعتماد آن هاست. این ها در واقع همان گروه های مرجع هستند که باید با دقت بسیار زیاد از آن استفاده کرد. چنین کاری ابداع و نوآوری نیاز دارد. وی با بیان اینکه در حوزه های پویشی تبلیغات به تنهایی کفایت نمی کند، گفت: باید کار ترویجی نیز همزمان انجام شود، کار ترویجی را کسی می تواند انجام دهد که اطلاعات لازم را داشته باشد. در حال حاضر به دنبال انعقاد تفاهمی با آموزش و پرورش هستیم تا مساله مدیریت مصرف فرهنگ سازی شود. وی با بیان اینکه هدف ما استفاده از سرمایه دانش آموزی و تبدیل آن به همیاران انرژی است، عنوان کرد: نمی توان برای این کار به کتاب های درسی اکتفا کرد اما اگر عملیات ترویجی انجام شود و دانش آموزان وارد میدان و محیط شوند، میزان تاثیرگذاری فعالیت های ما بیشتر خواهد شد. یکی از نمونه های موفق این فعالیت ها طرح همیاران پلیس  است که رویه موفقی بود.  تصریح کرد: همچنین ما تفاهم نامه ای را با تشکل بسیج با توجه نیروی های گسترده آن امضا کردیم. به عنوان نمونه اقداماتی در حوزه بسیج روشنایی رخ داد و قرار بود مردم برق تولید کرده و مازاد آن را بفروشند. تقریبا ظرفیت این مساله خوب است. مصوبه ای داشته‌ایم که 20 درصد از برق ادارات دولتی را باید خود تولید کنند ولی این مساله اتفاق نیفتاد. این به این مساله باز می‌گردد که این مطالبات به مدیران منتقل شود و آنان را وادار به پاسخگویی کرد.

کد خبر: 38645
  تاریخ خبر : 1398/09/01
  آخرین به‌روزرسانی : 1398/09/01
 کارشناس روابط عمومی
 364