نکات تازه مدیریتی در یک جلسه غیرعمومی؛

او می گوید: مشکل ما در حوزه مدیریت آب از آنجا شروع شد که 70 سال قبل نقش مشارکتی نهادهای مدنی را به تدریج کم رنگ و در نهایت محو کردیم و این برای کشوری که در پهنه خشک و نیمه خشک کره زمین قرار دارد و با خشکسالی های مداوم دست و پنجه نرم می کند مشکلاتی ایجاد کرد که امروز برای حل آن در تنگنا قرار داریم.
آمار و ارقام هم نشان می دهد که در همین 70 سال 30 میلیارد مترمکعب آب از آبهای زیرزمینی به طور کلی نابود شده و قابل تجدید هم نیست. مهندس علایی این ارقام را فاجعه بار می خواند و عنصر «چرا» را چند بار در همین جلسه تکرار می کند «ما باید از خود بپرسیم که چرا این اتفاقات ناگوار افتاده است؟ و به دنبال راه حل برویم» او در مسیر یافتن راه های حل مسئله، مشارکت مردم را اصل اساسی می داند و برای جلب مشارکت مردم از صداقت و شفافیت، نقدپذیری و پاسخگو بودن مدیران به عنوان عناصر اصلی یاد می کند. اعتقاد مهندس علایی این است که در جلب مشارکت مردم نقش روابط عمومی ها بسیار مهم است و تاکید می کند که روابط عمومی ها باید از حصار برگزاری جلسات و مراسم و این قبیل کارها بیرون بیایند و کارکرد اصلی خود را پیدا کنند. علایی بر خلاف بسیاری از مدیران دیگر یکی از این کارکردها را نقد مدیران ذکر می کند و به عنوان مثال به دو وعده ای که عملی کرده اشاره می کند. او در ابتدای مدیریت شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی قول داده بود اولا سند سازگاری با کم آبی را به سرانجام برساند و ثانیا طرح انتقال آب دریای عمان را تعیین تکلیف کند و حالا از روابط عمومی می خواهد که انجام این داده ها را به نقد بکشد. «ما براساس طرح سازگاری با کم آبی باید 600 میلیون مترمکعب برداشت از منابع زیرزمینی را کم کنیم تا الان 200 میلیون متر مکعب کم کرده ایم، روابط عمومی باید بررسی کند که این حرف درست است یا نه؟ طرح انتقال آب دریای عمان هم نهایی شده اما بحث های موافق و مخالف درباره آن زیاد است روابط عمومی باید این بحث را جمع و مطرح کند.» مهندس علایی پیش از آن که به مدیر و عوامل روابط عمومی شرکت لوح تقدیر اهدا کند این جمله را برای چندمین بار تکرار می کند «باور مردم برای ما خیلی مهم است»